מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצמיד העובר בין הדורות – סבתא מרל בנימין

סבתא מרל
הצמיד העובר מדור לדור
סבתא מרל מספרת ליסמין על השורשים

שלום, שמי יסמין, ואני רוצה לספר לספר לכם על סבתי, מרל בנימין, ילידת שנת 1960. סבתי מרל נולדה בברית המועצות בעיר הנקראת באקו, אשר נמצאת באזרבייג'ן.

שורשים

סבא רבא שלי (אביה של סבתי), היה ימאי אשר פרנס את כל משפחתו שכללה אישה וחמישה ילדים, אמו ואחותו. כשסבא רבא שלי היה בן 3 שנים, הם ברחו מפרס, כשהחל גירוש יהודים, 3000 איש עשו עלייה מפרס לאזרבייג'ן. הם הגיעו לכפר ריק מאדם, הקימו אוהלים ובנו בתים מקרשים תוך כדי עזרה אחד לשני. מקור מחייה ופרנסה היה ממכירת פירות וירקות, כל משפחה שתלה בגינתה פרי וירק. עד לאט לאט התפתח המקום והכירו בהם כתושבי כפר השייכים לתחום ארץ אזרבייג'ן המוסלמית.

התחביבים של סבתא מרל

תחביבה של סבתי מרל הם תפירה וסריגה. סבתי אוהבת לתפור בגדים לנכדיה ולילדותיה. סבתי בקווקז הייתה תופרת לכל שכנותיה וחברותיה בגדים והייתה עושה מכפלות, סבתי הייתה היחידה בכפר שהייתה תופרת, היא אהבה מאוד את התחביב. עד היום סבתי אוהבת לתפור בגדים ולסרוג.

הצמיד העובר מדור לדור

בנערותה סבתי קיבלה צמיד מאימא שלה אשר אמרה לה: "זה צמיד יקר ערך שכל בנות המשפחה קיבלו בעת הגעה לגיל ההתבגרות. כאשר תביאי ילדים, כשהם יגיעו לגיל ההתבגרות, תעבירי את הצמיד הלאה". וכך סבתי המשיכה את המסורת שהתחילה לפני שנים והעבירה לדודתי את הצמיד, וכך עבר לאמי ולאחר מכן עבר לדודתי הקטנה, ומכיוון שאני, יסמין, הבאה בתור בגיל ההתבגרות – הצמיד כיום נמצא אצלי. בעזרת השם אנו נמשיך את המסורת הזו ונעביר לבנות המשפחה הקרובה שיגיעו לגיל הבגרות את הצמיד הזה וכך המסורת תמשיך מדור לדור.

השידוך – איך שידכו בין סבתי לסבי

סבתי וסבי הם בני דודים. הם גדלו יחד, אכלו ושיחקו יחד, הם היו בני דודים קרובים מאוד. עם הזמן הם גדלו, כל אחד מהם לאחר הלימודים פנה לדרכו – סבתי לעבודה וסבי לצבא. לאחר מכן עם השנים והגעגועים, מכיוון והיה קצת מרחק, סבי השתחרר משירות ואז הם התחילו להיות שוב קרובים, למרות שהכירו כל אחד בפני עצמו בני זוג אחרים, אך הם היו בלתי נפרדים. ההורים משני הצדדים ראו זאת והחליטו שיתחתנו, משום שבזמנו היה מקובל להתחתן בין בני משפחה. סבי וסבתי כמובן הסכימו לכך, הם התחתנו. כיום יש להם שלוש בנות ונכדים.

סבתא מרל מוסרת מסר לדור הצעיר: "חשוב מאוד ללמוד, שיהיה מקצוע ביד ולהיות עם אישיות טובה ומכבדת, כמו שנאמר: "דרך ארץ קדמה לתורה".

הזוית האישית

סבתא מרל: שמחתי מאוד לעשות את התכנית עם הנכדה שלי, אני מאוד אוהבת להיזכר ולספר לנכדים שלי על העבר.

יסמין הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד לעבוד עם סבתא שלי ולשמוע את סיפור ילדותה.

מילון

באקו
באקוּ היא בירת אזרבייג'ן והגדולה שבעריה של הרפובליקה האזרית. העיר נמצאת על גדתו הדרומית של חצי האי אפשרון (Abşeron), בצדו המערבי של הים הכספי. מרבית תושבי באקו הם מוסלמים. בשנת 2000 הוכרזה העיר העתיקה של באקו כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב מאוד ללמוד, שיהיה מקצוע ביד ולהיות עם אישיות טובה ומכבדת, כמו שנאמר: "דרך ארץ קדמה לתורה“

הקשר הרב דורי