מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלה ב"קינדר טרנספורט"

הרכבת במסע השחזור של הקינדר טרנספורט
שושנה קהאן לאחר הגעתה לאנגליה
מצ'כיה ברכבת לאנגליה בשואה

סיפורה של שושנה אדלשטיין על הצלה בקינדר טרנספורט

רקע לסיפור:

תעדתי והעלתי את סיפורה של שושנה קאהן – אדלשטיין, אמא של בעלי וסבתא של ילדי, ילידת צ'כיה. שושנה נולדה בשנת 1923, בעיר פראג בצ'כיה לבית

וטומי ברמן הסבא של כלתי, אף הוא יליד צ'כיה. טומי ושושנה נולדו בצ'כיה וניצלו על ידי סר ניקולס ב"קינדר טרנספורט". בזמן מלחמת העולם השנייה נשלחו טומי (בן 5) ושושנה (בת 14) על ידי הוריהם ב"קינדר טרנספוט" שארגן סר וינטון האנגלי ושניהם הגיעו לאנגליה.

הצלה ב"קינדר טרנספורט"

רק לפני ארבע שנים גילינו ששושנה, האמא של בעלי, שנפטרה בשנת 1972, הייתה בין ילדי "קינדר טרנספורט". המיוחד בסיפור הוא שהבן שלנו רועי (שסבתא שלו ניצלה) והנכדה של טומי (שקד), נישאו ושניהם גרים בכפר הנשיא. גם ההורים של בני הזוג, גרים בכפר הנשיא.

ב-1 בספטמבר 2009, ביוזמה לציון 70 שנה ליציאתן של רכבות הילדים שאירגן סר ניקולס וינטון, יצאה מתחנת הרכבת המרכזית בפראג רכבת קיטור, במסע בן ארבעה ימים לאנגליה, כשחזור של מסעי הרכבות המקוריים. נוסעי הרכבת היו בחלקם אנשים שנסעו בילדותם ב"רכבות וינטון" המקוריות, ובחלקם צאצאים לאנשים אלה. באותו יום גם הוצב בתחנת הרכבת בפראג פסל ברונזה, המנציח את וינטון ופועלו. וינטון עצמו קיבל את פני הרכבת בתחנתה הסופית בלונדון.

סר ניקולס וינטון – Nicholas Winton‏

"סר ניקולס וינטון (באנגלית: Nicholas Winton; ‏19 במאי 1909–1 ביולי 2015) היה בריטי יהודי, שארגן, ביוזמתו האישית, את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה הכבושה בידי גרמניה הנאצית, ערב מלחמת העולם השנייה. הילדים הועברו ברכבות מיוחדות לבריטניה, שם נמסרו למשפחות אומנה, ובכך ניצלו מאימי השואה. מבצע זה היה חלק מהקינדר-טרנספורט הצ'כוסלובקי". (ויקיפדיה)

סר ניקולס וינטון (ויקיפדיה)

תמונה 1

מעשי ההצלה של וינטון לא התפרסמו ברבים, והוא אף הסתירם מן הקרובים אליו, ולאחר המלחמה לא פגש איש מן הילדים שהציל. לדבריו, הניח שכולם עזבו את אנגליה עם תום מצב החירום, כפי שחייבו הוראות החוק. בתחילת שנות השמונים התקבל וינטון כחבר במסדר האימפריה הבריטית, אך הכבוד לא ניתן לו על הצלת הילדים אלא על תרומתו להקמת דיור מוגן לקשישים נזקקים.

רק בשנת 1988, כ-50 שנים לאחר האירועים, גילתה רעייתו גרטה במקרה מחברת ובה רישום מדוקדק של פרטי הילדים שניצלו, הוריהם ומשפחות האומנה שלהם. מאז החלה פעילותו ההומניטרית של וינטון לזכות בהכרה, בעיקר בבריטניה, בצ'כיה ובסלובקיה.

בשנת 1998 הוענק לו תואר חבר במסדר תומאס גריג מסריק, ובשנת 2002 העניקה לו המלכה אליזבת השנייה תואר אבירות, כהוקרה על עבודתו בהצלת הילדים. סר ניקולס וינטון הוא יהודי ולכן לא קיבל תואר חסיד אומות עולם מיד ושם.

דפי תיעוד של סר וינטון עם רשימת שמות הילדים שהציל, וביניהם שושנה רוז קהאן

תמונה 2

הזוית האישית

רוני לנדאו: לפני  ארבע שנים נחשפנו לסיפור ההצלה המדהים של אם בעלי, אורי וטומי – סבא של כלתי

מילון

קינדר טראנספורט
קינדר-טרנספורט (מגרמנית: Kindertransport, "משלוח ילדים") הוא כינוי למשלוחי הצלה של 12,000 ילדים יהודים וילדים נוצרים לא-ארים משטחי גרמניה הנאצית והשטחים שנכבשו על ידה לבריטניה בין דצמבר 1938 לפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1 בספטמבר 1939, מתוכם 10,000 ילדים יהודים. את ההחלטה על מבצע ההצלה קיבלה ממשלת בריטניה בעקבות אירועי ליל הבדולח. ויקיפדיה

סר ניקולס וינטון
סר ניקולס וינטון (באנגלית: Nicholas Winton; ‏19 במאי 1909–1 ביולי 2015) היה בריטי יהודי, שארגן, ביוזמתו האישית, את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה הכבושה בידי גרמניה הנאצית, ערב מלחמת העולם השנייה. הילדים הועברו ברכבות מיוחדות לבריטניה, שם נמסרו למשפחות אומנה, ובכך ניצלו מאימי השואה. מבצע זה היה חלק מהקינדר-טרנספורט הצ'כוסלובקי. ויקיפדיה

ציטוטים

”הילדים של ניקי (סר ניקולס וינטון)“

הקשר הרב דורי