מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלה בואדי – נס גדול היה פה

סבא יחיאל עם אורי ובן דוד נוסף
סבא יחיאל אהב ועדיין אוהב לטייל .
סבא שלי גיבור

סבא יחיאל שטיינמץ נולד ב1959 בעיר חיפה.

הוא נשוי לסבתא תירצה ולהם חמישה ילדים ; אוריאל, עמיחי, גלעד, הודיה והדס.

וזהו סיפורו:

בחופשת חנוכה שנת תשל"ג , 1972 יצא סבא לטייל, יחד עם חברו דני לרר, בקניון בית הכרם שנמצא בגליל. קניון בית הכרם מוכר בשם נחל שגור, והוא קניון מאוד יפה. דני היה "חייל בודד", הוא עלה לבדו מבלגיה כדי ללמוד בישיבה תיכונית "מדרשית נעם" בפרדס חנה . סבא ודני יצאו בבוקר מכפר חסידים ועשו את דרכם לגליל, נכנסו לקניון והתחילו במסלול.

לאחר שעשו הפסקה לארוחת בוקר החלו לצעוד במסלול, אבל תוך פחות מדקה דני נפל לעומק עשרה מטרים בערך ונפצע קשה. מסתבר שבתוך הקניון היתה מדרגה/מפל ודני כנראה לא שם לב.  סבא ששמע את הזעקות של דני חיפש דרך לרדת עליו . הוא חשש לרדת דרך המפל ולכן יצא מהקניון, והלך לאורך המצוק עד שמצא דרך בטוחה לרדת אל דני. במשך כל הזמן סבא צעק לדני שהוא בדרך אליו, כדי שדני ידע שמישהו בדרך לעזור לו.  סבא הגיע לדני ורצה לשאת אותו בסחיבת פצוע, אבל דני היה כה פצוע וכואב, כך שלא ניתן היה לעשות את זה. סבא רץ לכביש הקרוב (כביש עכו צפת) ונופף בידיו לאוטובוס "אגד" שעבר במקום. מן האוטובוס ירדו שוטר וחובש, אליהם הצטרף נהג אמבולנס שעבר במקום, וכולם ירדו אחרי סבא אל הקניון.  החובש, ישראל אפל טיפל בדני  וגם שמשון נהג האמבולנס.

האוטובוס המשיך את דרכו ועצר במשטרת כרמיאל לדווח על האירוע.  סבא עלה מן הוואדי בחזרה לכביש, כדי לכוון את הגורמים הנוספים שאמורים להגיע. במהלך השעה הקרובה הוקם במקום חפ"ק (חבורת פיקוד קדמית) בפיקוד רב פקד חיים עופר, סגן מפקד הנפה, ונציגי מד"א ונציג חיל האוויר. הגיע אמבולנס עם ציוד ואנשים נוספים ירדו לעזור. מסתבר שלא ניתן להוציא את דני מהוודאי באלונקה  לכן, הוזמן מסוק של חיל האוויר.

מספר הטייס, שרגא יערי: "הוזנקו מבסיס תל נוף, זו הייתה ההזנקה הראשונה שלי כקברניט. תוך כחצי שעה הגענו למקום, נחתי על הכביש, אשר נחסם לצורך כך, וקיבלתי תדריך על המיקום המדויק, ריחפתי מעל הוואדי, והורדתי לוואדי את הרופא בעזרת הכבל והמנוף. הרופא טיפל בדני, ואני המשכתי לרחף ללא תזוזה מהמקום במשך כעשרים דקות.  כאשר קיבלתי סימן מהרופא הרמתי את האלונקה, הכנסנו את דני למסוק, כמובן שלא שכחנו את הרופא, הרמנו גם אותו למסוק ועשינו את דרכנו לבי"ח רמב"ם בחיפה".

עם סיום האירוע ביקש סבא רשות ללכת להביא את התרמילים שנשארו בוואדי, יחד עם סבא נשלח גם שוטר, ניסים בר חנוך, מכרמיאל והם ירדו לקניון. בזמן זה ממש התרחש החילוץ המוסק, וסבא הוציא את המצלמה מהתיק והנציח את האירוע.  מכאן והלאה המשיך סבא למשטרת כרמיאל למסור עדות, ומשם הביתה לכפר חסידים.

סבתא פירחה, אמא של סבא,  שמעה על המקרה ומיד, נטלה את התיק שלה, ונסעה לבית החולים לראות מה מצבו של דני.  דני נשאר בבית החולים כחודש, במהלך חודש זה נסעה סבתא לבקר אותו פעמיים בשבוע, והביאה לו תמיד מיץ תפוזים טרי כדי שיתחזק. דני היה עם לסת שבורה ולא יכול לאכול מזון מוצק. דני מספר כמה השתוקק לפרוסת לחם בימים ההם.

לאחר שהשתחרר מבית החולים עבר דני לבית של סבא וסבתא. סבתא טיפלה בדני חודש שלם. לאחר שדני הבריא הלכו דני וסבא לבקר את ישראל אפל, החובש בביתו בגבעתיים לומר תודה.

אחרית דבר

חמישים אחר כך דני נשוי לג'זלה ולהם ילדים ונכדים ברוך ה'. סבא יחיאל נשוי לסבתא תרצה ולהם חמישה ילדים והרבה נכדים, ברוך ה'. בחנוכה תשפ"ג נסעו סבא וסבתא יחד עם דני וג'יזלה לבקר את הטייס, שרגא יער,י ואשתו שרון ביבנה כדי לומר תודה. השוטר, ניסים בר חנוך, נפטר לפני מספר שנים. ואנו מחפשים את שאר המשתתפים באירוע – חיים עופר, שמשון, נהג האמבולנס, שוקי בן עזרא ושרגא שוויצר כדי לומר תודה.

הזווית האישית

אורי: היתה לי חוויה טובה ומשמעותית עם סבא שלי. נהנתי מהאווירה ומחוש ההומור שלו. אני מאחל לסבא עוד שנים של בריאות.

מילון

מדרשיית נעם
מדרשה שהוקמה כתיכון דתי לאומי לנערים, רמת לימודים גבוהה ששילבה לימודי גמרא עם לימודי ליבה. בעבר היתה בפרדס חנה. שם סבא למד

ציטוטים

”לאחר שעשו הפסקה לארוחת בוקר החלו לצעוד במסלול, אבל תוך פחות מדקה דני נפל לעומק עשרה מטרים בערך ונפצע קשה. מסתבר שבתוך הקניון היתה מדרגה/מפל ודני כנראה לא שם לב“

הקשר הרב דורי