מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הציונות האסורה של גאלאץ

יואב וסבא בבית הקפה הקבוע
מצעד יהודי גאלאץ בקום המדינה
איך חגגו הציונים את קום מדינת ישראל תחת שלטון קומוניסטי

מאוריציו (פויו) נולד בשנת 1935 ברומניה בעיר גאלאץ. הוא עלה לישראל בשנת 1965. מאוריציו משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספר לנכדו יואב את חוויותיו מיום הכרזת המדינה בעיר גאלאץ.

במאי 1948, הוקמה מדינת ישראל, הגשמת החלום בן שנות אלפיים של העם היהודי.

כל הארגונים הציוניים של העיר גלצי שברומניה ארגנו תהלוכה גדולה ברחוב הראשי של העיר. היה לי הרושם שצעדו בה כל יהודי העיר, כולל כמובן חברי תנועות הנוער לבושים במכנסיים קצרים כמו חלוצי א"י.

הייתה התרגשות רבה. המבוגרים התחבקו בכו וחלק ברכו "שהחיינו", והצעירים ביטאו את שמחתם בשירה ריקודים ובקריאת ססמאות. הטור היה ארוך ונלהב. שלטים ופלקטים רבים, דגלי ישראל ודגלי רומניה וברית המועצות. אפילו דיוקן בגובה של 2 מ ' של סטאלין שהיה בראש התהלוכה! כי בימים אלה המממסד בו הקומוניסטים הלכו וחיזקו את כוחם, לא היה סובל הפגנה ציונית, למרות שהאירגונים הציוניים היו עדיין חוקיים. לכן הטיעון של הבקשה לקבלת אישור מהרשויות היה כי האוכלוסייה היהודית רוצה להודות לחבר סטאלין על הצבעת ברית המועצות באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, בעד הקמת מדינת ישראל.

הטור היגיע מול בניין המפקדה הסובייטית, מישהו קרא מכתב תודה וקצין סובייטי מסר שהוא ידווח על כך לממונים עליו. מהאירוע המרגש נותרה לי תמונה בה מופיע ההנהגה המקומית של "איחוד" ו"העובד" (מפלגת פועלי א"י, איחוד עולמי והסתדרות העובדים).

מעל מספר 3 בתמונה – אבי (סבא רבא של יואב)

תמונה 1

אך כעבור כמה חודשים התנועות הציוניות שהיו חוקיות, הפכו בין לילה לאויבי העם. וכמה מהמופיעים בתמונה נעלמו (נאסרו). הם קמו לתחייה כעבור הרבה שנים כשמדינת ישראל שילמה עבור שחרורם והבאתם לישראל.

אבי ניסה לעזור למשפחות חבריו ובצורה מכובדת. הוא נתן לנשותיהם עבודת תפירה בבית וזו הייתה סיבה לשלם להן כסף. אבל משטרת הביטחון (סקוריטטה) תפסה את הענין, עצרה את אבי והזהירה אותו שאם ימשיך לעזור למשפחות האסירים יועבר גם הוא לכלא.  כך שהמשימה להעביר כסף למשפחות האסירים עברה לילדים (הייתי בן 13)  כילדים לא היינו חשודים.

ועוד סיפור קטן: עבור ההפגנה, הורי תפרו דגל עם שני פסים כחולים ועם מגן דוד כחול באמצע. אך מפני שלא הצליחו למצוא בד כחול, השתמשו בבד תכלת. הדגל קדוש בשבילי ואני מניף אותו כל שנה ביום העצמאות.

הזוית האישית

יואב: היה כיף להיות ביחד. סיפורים מעניינים. אני מאחל לסבא הרבה הצלחה ואהבה בחיים

הזוית האישית

היה כיף להיות ביחד. סיפורים מעניינים.אני מאחל לסבא הרבה הצלחה ואהבה בחיים D:

מילון

סקוריטטה
משטרה חשאית ברומניה הקומוניסטית. היו תופסים אנשים לחקירות לא נעימות.

יהודי גאלאץ
בעת מלחמת העולם השנייה, בריטניה וארצות הברית הפציצו קשות את העיר, ונהרסו שני שלישים ממנה. השלטונות הרומניים דאגו לפינוי האוכלוסייה, פרט לאוכלוסייה היהודית. בעת גירוש היהודים מרומניה לטרנסניסטריה הוקם בגאלאץ מרכז מעבר עבור היהודים שנאספו מהיישובים הקטנים. יהודי גאלאץ עלו ברובם לישראל וכיום ישנה במקום קהילה יהודית המונה כמאתיים וחמישים נפשות.

ציטוטים

”"גרנו בצריף במעברה.בקיץ היה לוהט בחורף היה קור כלבים"“

הקשר הרב דורי