מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיסכון במי השקיה

אני וסבא
סבא שלי מורה בבית הספר
איך המציא סבא את השיטה לחסכון במים בהשקיית צמחים

סבא שלי יחזקאל כהן, נולד בשנת 1939 בעיר בגדד שבעיראק, למשפחה של זוג הורים בשם נעימה ועובדיה ועשרה ילדים.

המשפחה עלתה לישראל בשנת 1950 והשתכנה באוהל שבמעברה בנחלת, על יד רחובות.

בתקופת העלייה ההמונית, עם קום מדינת ישראל, הוקמה בסמוך למושב נחלת יהודה, מעברה שאכלסה כ-700 משפחות, מרביתן עולי עיראק. המעברה סופחה לנחלת יהודה, שבה היו 200 משפחות בלבד, והיישוב הוכרז כמועצה מקומית. באמצע שנות ה-50 עברו חלק מתושבי המעברה ליישובים אחרים, וחלק אחר עבר לבתי קבע ביישוב. האזור הוותיק של היישוב נקרא בשם "נחלת יהודה א'", ואזור המעברה נקרא "נחלת יהודה ב'". האזור שהפריד בין שני חלקים אלה נבנה רק לאחר סיפוח היישוב לראשון לציון, ונקרא "נחלת התיכונה".

סבא התחיל ללמוד בכיתה ה׳ בבית הספר בנחלת בכיתת עולים, שם למד עברית, ושם רכש חברים שהיו איתו בקשר עד היום. בכיתה ו׳ הוא עבר לפנימייה, כיוון שבבית הספר זיהו שסבא תלמיד מצטיין, ולומד מהר, ושם סיים את לימודיו בתיכון בהצטיינות, והמשיך לאחר הצבא ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. באוניברסיטה סבא למד חקלאות, ובשנת 1962 החל ללמד בבית ספר כדורי.

במהלך השנים הוא עשה את הדוקטורט שלו בתחום החקלאות, בפקולטה לחקלאות ברחובות, והתקבל לעבוד במכון הוולקני שם עבד עד פרישתו לפנסיה ואף לאחריה. לאחר כמה שנים נולד אבי, ובמהלך ילדותו ובגרותו נסעו יחד סבא, סבתא, אבי ואחיו לשליחויות בחו"ל, במסגרת עבודתו של סבא בתחום החקלאות.

סבא הקדיש את עיקר עבודתו לפיתוח שיטה שמטרתה חיסכון במים בעת ההשקיה. השיטה שסבא פיתח עובדת על מדידה של כמה מים צריך הצמח, בכדי לחיות ולתת פירות טובים. השיטה מתבססת על החדרת גשש, בחלק התחתון של הגזע, או הגבעול, וגשש בחלק העליון של הגזע או הגבעול, תוך כדי מתן מכת חום דרך הגשש התחתון, ומדידת זרימת המים בצמח, לפי הזמן שלוקח לחום לעבור מהגשש התחתון לגשש העליון. לפי זרימת המים ידע סבא אם הצמח צמא, או לא צמא, וככה ידע בדיוק כמה צריך להשקות.

עד השיטה שסבא המציא, היו משקים הרבה יותר ממה שהצמח צריך, והיה בזבוז גדול של מים, שהשיטה של סבא עזרה לצמצם.

סבא זכה בפרסים ופרסום רב, בעקבות ההמצאה שלו, ושיטתו לחסכון במים, משמשת את חקלאי כל העולם.

הזווית האישית

יוגב: למדתי המון בתוכנית הקשר הרב דורי, על הילדות של סבא שלי, על המעברה והאוהלים, על המחקר שלו, על המחטים, ועל איך בדיוק התבצעה המדידה.

אבא שלי שוחח עם סבא שלי לפני שנפטר על התוכנית, וסבא שלי אמר לו שהוא מאושר לעשות את העבודה הזאת, ולענות על השאלות שלי, ולספר על עברו. סבא גם אמר לאבא שלי, כמה שהוא אוהב אותי ונהנה לכתוב יחד איתי את סיפורו.

מילון

הגשש
מחט שמחדירים לעץ' ומעבירים דרכה מכת חום. כמו כן הגשש יודע לזהות את מעבר החום בתוך העץ.

ציטוטים

”סבא זכה בפרס מטעם נשיא סין על השיטה, ופורסמו מאמרים רבים שסבא כתב בכתבי עת מובילים“

הקשר הרב דורי