מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרדה חביבה

סבא ואני במסעדה
אני בביקור אצל סבא
סיפורה של הפרדה חביבה בשדות עמק יזרעאל

שמי מנחם ורדי, בצעירותי שם משפחתי היה רוזנקרנץ, נולדתי בשנת 1935 בעיר חיפה. כיום אני מתגורר בביתן אהרון.

בִּיתַן אַהֲרֹן הוא מושב באזור השרון בין הערים נתניה וחדרה, השייך למועצה אזורית עמק חפר, ומהבחינה הארגונית משתייך לתנועת האיחוד החקלאי.

כשהייתי ילד, לפניי המון שנים, לא היו טרקטורים או מכוניות, אנחנו הילדים מגיל מאוד צעיר, עבדנו במשק ועזרנו להורים (לא כמו שחלק מהילדים של היום). היינו קמים מוקדם מאוד בבוקר, עוזרים לחלוב את הפרות, לקצור ירק, ולהאכיל את התרנגולות. יום יום, כל היום, בחום של הקיץ, או בקור המקפיא של החורף, כמו שאמרתי מקודם, לא היו טרקטורים, וכלי התחבורה העיקרי שלנו היה פרדה בשם חביבה. אהבתי את חביבה מאוד, והשתמשנו בה בדיוק כמו שמשתמשים היום ברנג'ר למשל, גם לעבודה, וגם לטיולים וכדיי להגיע ממקום למקום.

הדבר המעניין עם חביבה, היה שהיא הכירה כל כך טוב את שדות העמק, וידעה בדיוק איפה יש בוץ עמוק ותובעני שאי אפשר לעבור אותו, ואיפה אפשר לעבור גם בחורף. אני זוכר מקרה אחד שרכבתי על חביבה לכפר יהושע, ובאמצע הדרך היא פשוט נעמדה, ולא הסכימה להמשיך ללכת, כמה שצעקתי עליה ודחפתי אותה – היא לא הסכימה לזוז. רק אחר כך גיליתי שאני הובלתי אותה לעבר ביצה טובענית, והיא ידעה את זה, ובגלל זה היא לא הסכימה ללכת.

בִּיצָה היא שטח של אדמה הנוטה להיות מכוסה מים רדודים במרבית ימות השנה, כאשר מצויים בו איים של אזורים יבשים יותר. כמו כן, שטח שקרקעיתו רוויה במים עומדים, יכול אף הוא להיקרא ביצה.

הביצה מתאפיינת במים עומדים או מים הנעים באיטיות רבה. המים עשירים בטאנין בשל ריקבונם של הצמחים בביצה, מה שמעניק להם, לעיתים, צבע חום (כמו זה של תה, שצבעו נגרם גם הוא מטאנין הנפלט מעלי התה). הביצה נבדלת מאגם בכך שמימיה רדודים יחסית, ורק לעיתים רחוקות הם עמוקים מגובה אדם, ולרוב עומקם פחות ממטר. רוב סוגי הביצות הם בעלי מעבר הדרגתי מאוד בין יבשה למים (עם דרגות משתנות של בוציות בין השניים), להבדיל מהחוף הברור של ימים, אגמים ונהרות רבים.

חביבה הייתה איתנו כעשר שנים ואהבתי אותה מאוד.

הזווית האישית

יוגב: הרגשתי מאוד שמח, על כך שהיום ילדים לא צריכים לעבוד כל כך קשה כמו שהיו צריכים פעם. החוויה ללמוד על שנות הילדות של סבי הייתה מאוד מעניינת ומחברת. סבא מנחם: שמחתי מאוד שמח לשבת עם יוגב לדבר אתו, להתחבר אליו, ולשתף את נכדי האהוב בילדותי.

מילון

פרדה
שילוב של סוס וחמור.

ציטוטים

”היינו קמים מוקדם מאוד בבוקר, עוזרים לחלוב את הפרות, לקצור ירק, ולהאכיל את התרנגולות.“

הקשר הרב דורי