מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפמוט של סבא

אני וסבא בביתי
סבא בבר מצווה שלו
החיים של סבא שלי והפמוט שעובר מדור לדור.

שמי אורי טל, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי. לסיפור התיעוד במאגר המורשת בחרתי לראיין סבי צבי טרלובסקי מצד אבא.

סבא נולד בארגנטינה בשנת 1946 ועלה לארץ בשנת 1972.

סבא עלה לארץ במטוס מארגנטינה לפריז, ומשם באנייה מנאפולי מחיפה. סבא  גר בילדותו בארגנטינה ובוונצואלה והוא אהב לשחק עם חבריו בכדורגל.

סבא סיפר שהמניעים שלו לעליה לארץ היו ציונות. סבא הוסיף והדגיש שההשתלבות שלו בארץ הייתה מצוינת. הוא שירת במתקן נופש בגבעת אולגה  בתפקיד מש"ק תרבות, אך  שירת רק חצי שנה, בגלל שנולדה לו בת בכורה (דודה שלי).  כשסבא היה באולפן הוא רצה ללמוד עוד עברית חוץ מהאולפן הוא הלך למורת עזר, מורת העזר וסבא התאהבו וכיום המורה היא סבתא שלי.

בנוסף, במלחמת המפרץ הוא שירת כחובש ביחידה מסווגת של חיל האוויר. מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופה במדבר, או כאם כל המלחמות בפי נשיא עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתנהלה מ-2 באוגוסט 1990 ועד 28 בפברואר 1991, ובמהלכה הוקמה, באישור האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית בת 34 מדינות, שמטרתה הייתה שחרור כווית הכבושה. (ויקיפדיה)

בהמשך, הוא עבד כסייע בגן ילדים, מורה בבית ספר לחינוך מיוחד ועובד סוציאלי.

גלגולו של חפץ

לסבא שלי יש פמוט שקיבל בירושה מאמו. פמוט זה שימש להדלקת נרות בחגים ובשבתות. סבא לא יודע בדיוק באיזו שנה הפמוט נוצר, אבל הוא יודע שהפמוט עבר מאוקראינה לארגנטינה, ומארגנטינה לישראל, ועבר בערך ארבעה דורות. הפמוט מסמן לסבא את ההיסטוריה המשפחתית את היהדות, ואת הדלקת הנרות בימי שישי וחגים. הוא קיבל את הפמוט מאמו .על הפמוט מוטבע גם שם היצרן. החפץ עבר מאוקראינה לארגנטינה ומארגנטינה לישראל.

הזווית האישית

אורי: היה לי כיף ומהנה לשבת עם סבא ולהקשיב לסיפורו.

מילון

מסווג
מֻגְבָּל, שֶׁאֵינוֹ מֻתָּר לִכְלַל הַצִּבּוּר: מִסְמָךְ מְסֻוָּג

ציטוטים

”סבא סיפר שהמניעים שלו לעליה לארץ היו ציונות. סבא הוסיף והדגיש שההשתלבות שלו בארץ הייתה מצוינת“

הקשר הרב דורי