מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפמוטים של סבתא שושנה דרורי

אני וסבתא בטיול
סבתא בילדותה מנגנת
הסמל של המשפחה

סיפורה של סבתא שושנה דרורי

בעיירה קטנה ברומניה, שם נולדה סבתא של סבתא שלי, קראו לה איטה. כשאיטה הייתה ילדה קטנה הוריה לקחו אותה לטיול בעיר ברומניה, שם הייתה חנות קטנה של יהודים בה מכרו כל מיני מוצרים המשמשים סמלים לעם היהודי.

כשנכנסו לחנות, תשומת הלב של איטה הופנתה יש אל הפמוטים, המאוד מיוחדים, שהיו בחנות וביקשה את הפמוטים בשביל שתוכל להדליק עם אמה נרות בשבת.

 הפמוטים של איטה

תמונה 1

לאורך השנים הדליקו כל ערב שישי איטה ואימא שלה נרות שבת, והיו מתפללות לקראת כניסת השבת. כשאיטה גדלה והתחתנה, אימא שלה נתנה לה את הפמוטים במתנה כדי שתמשיך את המסורת ושתדליק איתם את נרות השבת.

במשך השנים לאיטה נולדה בת בשם קלרה (סבתא של אימא שלי) וכשקלרה הגיעה לגיל 20 היא מאוד רצתה לעלות לארץ ישראל, ולהקים משפחה בארץ ישראל. לכן, אימא שלה נתנה לה את הפמוטים במתנה ולמרות שאסור היה ליהודים להוציא מהמדינה דברים יקרי ערך, היא לא ויתרה והביאה איתה את הפמוטים.

כל השנים הדליקה בהם נרות שבת, כשאימא של סבתא שלי (קלרה), גדלה היא הורישה לסבתא שלי את הפמוטים, ועד היום הפמוטים נמצאים אצל סבתא שלי. הפריט הזה מאוד חשוב ויקר לליבה של סבתא ולעיתים קרובות היא מזכירה לנו שהמסורת והדלקת הנרות מאוד חשובים לה ולשמירת המשך המסורת היהודית במשפחה.

 דברים חשובים שסבתא מספרת:

  • התקופה הכי משמעותית עבורי הייתה שהכרתי את סבא.
  • המקצוע האהוב עליי היה תנ"ך מפני שמאוד אהבתי את המורה, והיא העבירה את סיפורי התנ"ך בצורה מרתקת, ואני מאוד אוהבת את סיפורי התנ"ך יש בהם המון מוסר השכל וסיפורים מרתקים.
  • השנה הכי מאתגרת שהייתה לי בבית הספר היה בכיתה י"ב בגלל שהיה לנו המון מבחנים ובגרויות, וזו הייתה תקופה מאוד לחוצה.
  • אם הייתי יכולה לדעת שפה, מבלי ללמוד אותה הייתי בוחרת בשפה האנגלית.
  • אם הייתי יכולה לבקר בכל תקופה בהיסטוריה, הייתי מבקרת בתקופת הרנסנס, זוהי תקופה של פריחה ושגשוג.
  • אם הייתי יכולה לשנות משהו בעולם, הייתי משנה את התנהלות בני האדם וסדרי העדיפות שלהם, כדי שיהיו אנשים יותר טובים זה לזה ושהמציאות שאנו חיים בה תהיה טובה יותר.
  • אני מרגישה שהגשמתי את רוב משאלות ליבי, אך אין סוף להגשמת משאלות, כל הזמן אנחנו מייחלים לדברים טובים ומשאלות חדשות.
  • אם הייתי יכולה לבקר עכשיו בכל מקום בעולם, הייתי רוצה לבקר במרוקו, כי שמעתי שזו ארץ מרתקת ואותנטית.
  • החג שאני הכי אוהבת הוא ראש השנה, כי בראש השנה מתחילה השנה החדשה חוויות חדשות והזדמנויות חדשות.
  • אם הייתי יכולה להיפגש עם כל דמות מההיסטוריה הייתי רוצה להיפגש עם גולדה מאיר, כי בעיניי היא אישה חזקה, מנהיגה, והייתי שמחה ללמוד ממנה הרבה.

הזוית האישית

הילה מוזס: אני רוצה להגיד תודה רבה לסבתא שלי ששיתפה אותי בסיפורים מהחיים האישיים שלה, היה לי ממש כיף לשמוע כל מיני סיפורים שבחיי היום יום לא יוצא לי לשמוע. העבודה הזאת קירבה ביני לבין סבתי, ושמחתי לשמוע את הסיפור מאחורי הפמוטים שאני מכירה כבר המון זמן.

מילון

אותנטיות
אותנטיות - מקוריות

ציטוטים

”האדם נולד בטבעו טוב“

הקשר הרב דורי