מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפלאפל של מיכל

שחף ומיכל במטבח
הפלאפל של מיכל
איך מכינים פלאפל? מתכון מיוחד

הסיפור נכתב במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם.

מיכל נולדה בקיפלי שבעיראק, עלתה לארץ בגיל 5 בשנות ה-50 יחד עם משפחתה והגיע לשער העלייה אשר שימש כמקום קליטה ומחנה עולים. המשפחה נשארה כשנה בשער העלייה בתנאים לא פשוטים; מזון דל, מיטות עולים, מזרוני קש ואוהל רעוע שהיה מתפרק במהלך הלילה.

כעבור תקופה המשפחה עברה למושב אחיטוב הנמצא באזור עמק חפר וליד חדרה. מושב אחיטוב ידוע בעיקר כמושב המגדל מלפפונים באותם זמנים. מיכל עבדה מגיל צעיר בחקלאות בחלקה המשפחתית במושב, המשפחה גידלה תפוזים, בוטנים, תפוחי אדמה וגידולים נוספים. העבודה בחקלאות היתה קשה ומתישה. למשפחה היו בעלי חיים במושב וסוסה לבנה ואהובה בשם ביואן.

למיכל היו שבעה אחים ואחיות. בגיל 12 היתה בגדנ"ע ורצתה מאוד להתקדם ולהפסיק עם החקלאות. בגיל 18 התגייסה לצבא ליחידת הנח"ל במחנה 80 וזכתה לתואר החיילת הראשונה למושב אחיטוב. לאחר תקופה בנחל חילקו את המחלקה, מיכל נשלחה לגשר הזיו חצי שנה עם ילדים בתור מטפלת כחלק מהתפקיד בגרעין הנח"ל ובהמשך לעבודה בלול בגשר הזיו.

משך השירות היה כשנה וחצי בזמנו. מיכל אהבה לצאת עם החברות לנהריה לאכול חומוס במהלך השירות בגשר הזיו. בהמשך השירות העבירו את הצוות שלה יותר צפונה, לאזור קונטרה שם עשו תצפיות בזוגות במשך שעות ארוכות ותיעדו בדף מי עבר שעות ותאריך.

לקראת השחרור מיכל התחתנה עם שמעון וסיימה את שירותה הצבאי. בהמשך עברה ליקנעם וילדה שלושה ילדים שתי בנות ובן. נכון לכתיבת שורות אלו מיכל סבתא לנכדים ואפילו לשני נינים. מיכל עבדה במשך 25 שנה בנעמת ביקנעם בתור מטפלת ותושבת העיר יקנעם כ-55 שנה.

מיכל אוהבת להיות פעילה ולעשות ספורט הליכה, התעמלות, מחוברת למשפחה ומכינה אוכל סופר טעים! באופן מדהים מיכל זוכרת את כל המתכונים בראש בעל פה כולל הכמויות.

פלאפל – המתכון עבר דרך חברות אבל הרב מהזכרון של מיכל 

קונים גרגירים גדולים לחומוס – קילו לפחות

את החומוס משרים במים בקערה גדולה

משרים יום אחד במים מחוץ למקרר עם אבקת אפיה ויום אחד במקרר.

לבדוק את הגרגירים אחרי השטיפה לראות שכולם נראים טוב ושאף אחד לא נראה בעייתי.

שוטפים את גרגירי החומוס מספר פעמיים, לא פעם אחת וזהו!

מצרכים

גרגירי חומוס, פטרוזיליה: בערך ארבעה-חמישה חופנים, שום, פלפל חריף ירוק, בצל, פלפל לבן ושחור, פפריקה מתוקה, כמון, כורכום, מרק עוף פירורי לחם, אבקת אפיה, שמן קנולה ונייר אפיה.

מכניסים למג'יקמיקס:

4 כוסות גרגירים, 3 שיני שום, רבע בצל וכמה חופנים של פטרוזיליה ללא גבעולים. להגיע למרקם לא דייסה-  לא גס מדי לא דק מדי, לפי מה שאוהבים. מערבבים בתוך המג'ימיקס, מעבירים לקערה מוסיפים חצי כף מלח, אבקת אפיה כפית אחת (טריק שלא יהיה קשה), פלפל לבן + שחור בערך רבע כף, פפריקה מתוקה חצי כפית, כמון חצי כף וכורכום חצי כף.

מוסיפים כף מרק עוף, כוס וחצי פירורי לחם וקצת מים כדי לאחד את העיסה.

מערבבים ומתחילים ליצור כדורים; מומלץ להכין מגש עם נייר אפיה להנחת הכדורים לפני הטיגון.

לעשות קוואץ' (למעוך) לכדור בהתחלה חזק ממש ואז לכדרר בתוך היד או מיד ליד ולוודא שאין חורים והכדור קשה ושלם.

לשפוך שמן קנולה במחבת – לא לפחד, לחכות שהוא יתחמם

מטגנים את הכדורים עד שהצבע משתנה יחסית מהר ואז אנחנו יודעים שהפלאפל מוכן.

*סיפור מעניין היה שמיכל סיפרה שחשבה ורצתה להקים עסק למכירת פלאפל אך לבסוף לא היה שיתוף פעולה משפחתי והרעיון לא יצא לפועל.

הזוית האישית

שחף: המפגשים עם מיכל היו חוויה מרתקת: לשמוע את הסיפורים שלה, ללמוד על יקנעם, ללמוד ממיכל איך להכין המון מאכלים טעימים ומיוחדים ולדבר על נושאים מגוונים. מיכל אישה חיובית ומצחיקה ועם לב טוב תמיד דואגת לסובבים לה, הרגשתי ממש כמו נכד שלה.

הסיפור נכתב במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם, בהנחיית המורה המובילה לירז אליס בן חמו.

מילון

פינת טיגון
פינת טיגון (בישול) בבית זה משהו שבחיים לא ידעתי שקיים ומיכל אמר לי שזה מאוד היה נפוץ גם במושב בשביל שלא יהיה ריח של טיגון בתוך הבית.

ציטוטים

”מיכל זוכרת את כל המתכונים בראש בעל פה, כולל הכמויות“

הקשר הרב דורי