מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפגישה

אני בגן החיות עם סבא וסבתא
סבתא עם הוריה כשהיא היתה תינוקת
ילדות, נדודים ועלייה

סבא וסבתא של ​​בעז נולדו באירופה.

סבא ג'ק נולד בפריז, שם גרו אמו ואביו. שני הוריו נולדו בגרודנה, עיר ברוסיה ובה יהודים רבים. אמו נסעה לברלין בשנת 1921 כדי ללמוד וקיבלה דוקטורט בכימיה. גם אביו אברהם נסע לברלין בשנת 1920 כדי ללמוד, והדוקטורט שלו היה בהיסטוריה יהודית ובביקורת התנ"ך. במשך שנים רבות היה אביו של סבא מעורב בפרויקט להפקת אנציקלופדיה כללית ביידיש, Die Algemeine Encyclopedia, כחלק ממאמץ לשמר את השפה והתרבות היידיש.

הם נישאו בברלין ואחיו הגדול של סבא ג'ק נולד שם. אבל בשנת 1933 עלה היטלר לשלטון והם עזבו את ברלין ונסעו לפריז, שם נולד סבא. בשנת 1940 פלשו הגרמנים לצרפת וכמה ימים לפני שהגרמנים כבשו את פריז נסעה משפחתו של סבא ג'ק דרומה לטולוז עם פליטים רבים אחרים. טולוז הייתה מלאה בפליטים ומשפחתו של סבא ג'ק התגוררה בבניין לא גמור, ישנה על קש. לאחר חודשיים הם קיבלו אשרות לאמריקה ונסעו לספרד ולאחר מכן לליסבון בפורטוגל. שם עלו על הספינה היוונית Nea Hellas, והפליגו לניו יורק יחד עם פליטים מפורסמים רבים. אביו של סבא ג'ק היה היסטוריון והוא כתב בעיתון "פורוורד", עיתון יומי ביידיש. ג'ק גדל בניו יורק, למד פיזיקה באוניברסיטת קולומביה ולאחר מכן עבד במעבדת ברוקהייבן ליד ניו יורק.

סבתא איב נולדה באנטוורפן, בבלגיה. הוריה נולדו שניהם בפולין. אמה גדלה בציריך שבשווייץ. אמה של סבתא נסעה למחנה הכשרה ציוני שם למדה לגדל מלפפונים. זה היה הזמן שבו התקיים הקונגרס הציוני ה-19 בלוצרן, שוויץ. אביה גדל באנטוורפן, שם עסקה משפחתו בעסקי היהלומים. הוריה הכירו ונישאו באנטוורפן וחיו שם יחד במשך שלוש שנים, שם נולדה. בשנת 1939 הם ניסו להגר לאמריקה אך לא הורשו. במקום זאת, הם הפליגו לברזיל וחיו בריו דה ז'נרו במשך שנה וחצי, עד שיכלו לנסוע לאמריקה. סבתא גדלה בניו יורק ולמדה אמנות.

סבא וסבתא נישאו בניו יורק והגיעו לישראל בשנת 1970. אמו של בעז, רחל, נולדה בזמן שסבא וסבתא ומשפחתם התגוררו במרכז קליטה בקטמון ת"ת בירושלים.

הזוית האישית

בעז: אני מאוד נהניתי ללמוד אתכם ואני מרגיש שלמדתי המון, מקווה שגם אתם נהניתם.

מילון

הקונגרס הציוני ה-19
כנס של אנשים יהודיים שהתכנסו כדי לדון בכל מני דברים הקשורים בציונות. לאור עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, נסוב הקונגרס רבות סביב גורל יהודי גרמניה והסכם ההעברה וכן על האנטישמיות הגואה בפולין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תלמד מהוריך ומאיתנו את המורשת והערכים שלנו, ושערכים אלו יהיו בסיס לחייך“

הקשר הרב דורי