מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפגישה עם "מגדת העתידות"

אני עם סבתא בטקס עליה לתורה של אח שלי
סבתא בת 20 עובדת כאחות בבית חולים
הפגישה בשוק עם האישה הצועניה

סבתי אינה מנדלאל נולדה ב 1957 בג'טומיר שבאוקראינה.

שמי גילי קרליין ואני לומדת בבית ספר. במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי בחרתי לתעד את סיפורה של סבתא אינה.

באחד הימים שביקרתי את סבתא שלי היא סיפרה לי סיפור, וכךהיה:

"הייתי צעירה, סיימתי לימודים, והתקבלתי לעבוד בבית חולים כאחות. זאת הייתה העבודה הראשונה שלי. כשקיבלתי משכורת ראשונה הייתי מאוד שמחה, והחלטתי לקנות כמה דברים נחמדים להורים שלי.

הלכתי לשוק, אך לפני שהספקתי לראות משהו ניגשה אליי אישה צוענית והציגה עצמה כמגדת עתידות. ניבוי עתידות או חיזוי עתידות היא פעילות, המבוססת על יכולת מיסטית, שמטרתה לגלות מה צפוי להתרחש בעתיד. (ויקיפדיה)

צוענים או בני רומה הם אחד המיעוטים האתניים הגדולים באירופה. צוענים הם עם נוודים הנפוץ בעיקר באירופה, שמוצאו בתת-היבשת ההודית. בני עם זה מכונים גם בשמות "רומים", "רומאנים", "סינטי", "ציגנר" ועוד. השם רום, המועדף עליהם, משמעו בשפתם "בן אדם". חוקר תולדות הצוענים הבריטי אנגוס מק'קיי פרייזר מצא שהמילה דום בשפה הפרסית ובשפה הארמנית המילה לום, הן בעלות משמעות זהה. ההערכה המקובלת היא כי מקור הצוענים בצפון הודו. (ויקיפדיה).

האישה הצוענייה דיברה המון ובקול נעים, והציעה לגלות לי את העתיד שלי. הייתי מאוד מסוקרנת והסכמתי. האישה סיפרה שיהיו לי חמישה בנים. בתמורה ביקשה היא ביקשה כסף, ושילמתי לה. משום מה כנראה נרדמתי ופתאום הרגשתי שאני מתעוררת כמו מהחלום, והאישה לא הייתה באופק. לא זכרתי מה קרה אך  כשהסתכלתי בארנק הוא היה ריק. מסתבר שהיא הפנטה אותי, ונתתי לה את כל המשכורת שלי . הייתי מאוד עצובה ובכיתי המון. אבל היום אני נזכרת במקרה הזה עם חיוך, במיוחד כשיש לי שתי בנות אבל גם 5 נכדים בנים". 

הזווית האישית

רותם: אני מאחלת לסבתא שלי שתהיי בריאה ומאושרת ושתמשיך לספר לי סיפורים מהעבר שלה.

 

מילון

לא הייתה באופק
נעלמה.

ציטוטים

”האישה הצוענייה דיברה המון ובקול נעים, והציעה לגלות לי את העתיד שלי. הייתי מאוד מסוקרנת והסכמתי.“

הקשר הרב דורי