מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הערך שבמדינת ישראל – סבא אורי אלדר

אני וסבא שלי נמצאים בטיול בדרום
סבא שלי בצבא
סבא אורי מספר לתמר על ציוני דרך במסעו

שמי תמר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, אורי אלדר, ומנציחה את סיפורו במאגר המורשת.

לסבא שלי קוראים אורי אלהרנד, הוא נולד להוריו נחום ואלזה שנולדו בהונגריה כמו סבי. סבא שלי נולד בגטו בבודפשט בעשרה במאי בשנת 1944 ובשנת 1957 עלה לארץ ישראל.

לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה, סבא שלי ומשפחתו נשארו בבודפשט. בשנת 1956 התקוממו ההונגרים כנגד הכיבוש הרוסי שנמשך מאז מלחמת העולם השנייה. המלחמות התחוללו במרכז בודפשט קרוב לבית של סבא שלי והילדים עסקו בחלוקת כרזות כנגד הכיבוש הרוסי, עד שיום אחד הרוסים נכנסו לבודפשט ודיכאו את המהפך. למחרת בבוקר אימא של סבא שלי הייתה מאוד לחוצה, היא רצה ברחבי העיר כדי לאסוף את הכרזות שהילדים הכינו, מכיוון שהם הכינו אותם בכתב יד והיא פחדה שהם יאספו את הכרזות ויאתרו את כתב היד.

יהודים מועטים הצליחו לצאת מהונגריה אבל סבא שלי ומשפחתו נשארו שם עד שנת 1957. בשנת 1957 סבא שלי עלה ארצה לארץ ישראל בהיותו בן 13. הוא עלה מתוך ציונות ואהבת הארץ. כאשר סבי עלה לארץ הוא היה צריך לשנות את שם משפחתו לשם משפחה עברי ולכן הוא שינה אותו ל-"אלדר". הוא עלה להרצליה והוא עבר לקיבוץ שאר הגולן עם משפחתו ושם למד קרוא וכתוב בעברית יחד עם ילדי החוץ. במהלך ההסתגלות הוא למד וגילה דברים חדשים, הוא גילה שהוא יכול לעבוד בשיתוף פעולה ולהראות רצינות ברגעים משמעותיים.

בשנת 1962 סבא שלי התגייס לצבא והיה לוחם בסיירת גולני. לאחר השתחררותו מהצבא, סבא שלי נסע לאילת ועבד שם בהקמת תחנת הכוח של חברת החשמל ומכרות הנחושת "תמנע" במשך כארבע שנים. במהלך התקופה הזאת סבא שלי השתתף במלחמת ששת הימים ונלחם בתעלת סואץ. הוא חזר להרצליה והתחיל לעבוד בתעשייה האווירית וגם למד כלכלה באוניברסיטת תל אביב. במסגרת שירותו הצבאי במילואים סבא שלי השתתף בפעולות שונות ובמלחמת יום כיפור ואחר כך במלחמת לבנון הראשונה.

סבי הכיר את סבתי במהלך מלחמת ששת הימים בה התאלמנה סבתי מבעלה הקודם. סבי נהג לבקר את סבתא שלי ולנסות לשמח אותה, הם התחילו לצאת ביחד והתאהבו. כיוון שלסבתא שלי היו ילדים מבעלה הקודם ז"ל, אז זה היה מעט קשה, אבל בסופו של דבר סבתא שלי וסבא שלי התחתנו והביאו לעולם את אבא שלי!

הזוית האישית

תמר הנכדה המתעדת: כאשר באתי ודיברתי עם סבא שלי, הסתכלתי על דברים מנקודת מבט קצת שונה כי שמעתי כמה סבא שלי עבר וזה גרם לי לגאווה גדולה שיש לי כזה סבא גיבור. למדתי דברים עליו שבחיים לא הייתי יודעת אילולא התכנית הזו. אני ממש שמחה שיש לי כזה סבא ולמדתי דברים חדשים עליו, למשל למדתי יותר על הכיבוש הרוסי ויותר העמקתי בנושא ובנוסף לא ידעתי שסבא שלי עלה לארץ בגיל כזה.

מילון

ילדהל'ה
סבא אומר לי את זה כל פעם שאני פוגשת אותו וזה אומר ילדה קטנה שלי. (תמר)

ציטוטים

”רק כאשר עליתי לארץ הבנתי את הערך במדינת ישראל“

הקשר הרב דורי