מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העקרב העוקץ

תעודות הוקרה של תכנית הקשר הרב דורי
פעילות כללית במסגרת התכנית
על מקרה שאירע בילדותי

שמי מלכה מזרחי. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי מיקה, במסגרתה אנו מעלות סיפור מורשת אל מאגר הסיפורים של התכנית.

עליתי לארץ מעיראק בשנת 1951, בהיותי בת שנה, גרנו במקום בשם ליפתא. כמה שנים אחרי כן, כשהייתי בת 16 או 17, אני ומשפחתי רצינו לבנות מטבח. ראינו מבנה ישן והחלטנו לבנות שם, פירקנו הכול ובנינו שוב.

מסביב לביתנו היו עקרבים ובזמן הבנייה הם התרבו, היו בבית שלנו המון חורים. באמצע הלילה, נכנס עקרב לחדרי ועקץ אותי בכמה וכמה מקומות בגוף. אמי קמה משינה, תפסה את העקרב וכלאה אותו בתוך פיסת נייר. אחר כך אני אמי הלכנו למגן דוד אדום, הבאנו את העקרב איתנו כדי שיעדו כיצד לטפל בי. הייתי בטיפול נמרץ, בגלל שחשבו שיש לי הרלעת דם. נתנו לי זריקה ואחרי כמה ימים חזרתי הביתה.

לאחר המקרה התנהגתי רגיל, הלכתי למעיין לקחתי מים ועליתי בחזרה לביתי כמו תמיד. היו לנו ערוגות פרחים, השקיתי את הערוגות, והכל היה כרגיל.

כמה שנים אחר כך, הכרתי סבא ונולדנו לנו חמישה בנים וברוך ה' גם יש לנו הרבה נכדים. לפני שבעה חודשים נולדה לנו נינה מתוקה!

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר ממ"ד בית חורון, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורות המובילות אסתי לוי ואיילת בכר.

מילון

ליפתא
ליפתא (בערבית لفتا) הוא כפר נטוש במבואותיה המערביים של ירושלים, המצוי בתוך שמורת הטבע מי־נפתוח (ליפתא). הכפר הנטוש ממוקם מצפון לכביש 1, במדרון היורד לנחל שורק, בגובה ממוצע של כ־700 מטר מעל פני הים. יש המזהים את הכפר עם היישוב המקראי "מי נפתוח". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”באמצע הלילה, נכנס עקרב לחדרי ועקץ אותי בכמה וכמה מקומות בגוף. אמי קמה משינה, תפסה את העקרב וכלאה אותו בתוך פיסת נייר“

הקשר הרב דורי