מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של רחל אלבז

חתונתם של סבי וסבתי .
סבי בגיל שלוש עשרה
סיפור החיים של סבתי

סבתי רחל אלבז, נולדה ב- 21 בדצמבר 1945בעיר קזבלנקה, שבמרוקו, למשפחת עקיבא. לאמא אסתר ואבא מסעוד.

סבתי היא האחות הרביעית, מתוך שמונה אחים ואחיות, הם גרו בבית ממוצע כמו כולם באותו תקופה. אבא של סבתי עבד במפעל של שיש ומצבות , והיא סיפרה שאבא שלה בנה למלך את השירותים, בזמן שאמא שלה נשארה בבית, וטיפלה בה ובאחים שלה.

בשנת 1961 הם החליטו שהם רוצים לעלות לארץ. התקופה הזאת הייתה תקופת עלייה לארץ ישראל, לאחר שהמדינה הוקמה. סבתי סיפרה שכמות הבגדים המקסימלית שניתן היה לקחת, הייתה קטנה מאוד. לא הרשו להם להביא תמונות, כסף, ודברים היקרים להם. ן הם עלו על רכבת מקזבלנקה לספרד, וסבתי סיפרה שבספרד קיבלו אותם בצורה מאוד מכובדת. משם המשפחה המשיכה בדרכה, בטיסה לעיר ניס שבצרפת, סבתי נשארה יותר זמן מהצפוי בבית דודתה, עקב פטירתו של דודה, ומסיבה זאת המשפחה ניצלה מאסון הספינה "אגוז"

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.1156101

לאחר שהייה ארוכה בבית דודתה שבצרפת, המשפחה המשיכה בדרכה לישראל, על ספינה לא חוקית. לאחר מסע ארוך, בספטמבר 1961 המשפחה סוף סוף הגיעה ארצה, למעברה הנמצאת בבאר שבע. הם שהו בצריפים קטנים, ללא חלונות ושירותים, ולאחר זמן מה המשפחה עברה למעברה בצפון, שבה התנאים היו יותר אנושיים .

בשנת 1965 בסוף דצמבר ביום ההולדת של סבתי, היא וסבא שלי נפגשו בפעם הראשונה, ולאחר חמישה חודשים, הם התחתנו בעשירי במאי שנת 1966. לאחר תשע שנים, בשנת 1974 נולדה להם בתם הבכורה אסתר, דודה שלי אתי.

ומאז נולדו להם עוד ארבעה ילדים: אוסנת, איריס, שמעון, ובשנת 1984 נולד להם הבן הזקונים שי .

וכיום יש לסבתי אחד עשר נכדים: אוריאן שירז, נופר, נועם, ליהי, לינוי, תומר, תהל, אדווה, יהב ואיליי.

שמו של סבי ז"ל היה אלברט אלבז, הוא עבד כחוקר במשטרה ארבעים שנה, ונפגע בתאונת אופנוע, בשרותו במשטרה, כתוצאה מהתאונה הוא נהיה נכה צה"ל, ונאלץ לפרוש מתפקידו במשטרה. בשנת 2016 נפטר סבי מפצעי לחץ, כתוצאה מישיבה ממושכת על כיסא גלגלים.

הזווית האישית

ליהי: החוויה שלי מסיפורה של סבתי היה שהייתי מלאה בסקרנות לשמוע על חייה,  והקול בו סבתי סיפרה לי את הסיפור היה מלא ברגש.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הספינה שהייתי אמורה להיות בה טבעה, ובגלל פטירתו של הדוד שלי ניצלתי“

הקשר הרב דורי