מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מרים שחר עלתה בילדותה מרוסיה

תלמידים בביה"ס שי עגנון
ימי למידה חוותית בבית הספר ש"י עגנון
מסע העלייה מרוסיה, לפולין וההסתגלות בארץ ישראל

שמי יולי שחר, השנה בתכנית הקשר הרב דורי תיעדתי יחד את סבתא שלי, מרים שחר, את סיפורה.

העלייה של סבתא מרים לארץ ישראל

העלייה של סבתא  לישראל עם משפחתה נמשכה בכמה שלבים, בתקופה ארוכה. סבתי מרים נולדה בשנת 1943 ברוסיה שם גדלה  ועברו עליה ימי ילדותה עד גיל חמש. בגיל חמש  החל מסע העלייה, תחילה, היא ומשפחתה עברו לעיר למליגניץ שבפולין, שם התגוררו במשך שנתיים.

לאחר מכן, בשנת 1950 סבתי ומשפחתה עלו לארץ ישראל. ההורים של סבתי רצו לעלות לישראל מכיוון שזו ארצם של היהודים, הם גרו בגולה והרגישו זרים. גולה משמעותה: מקום שרוב האוכלוסייה בה היא גויים.

ההסתגלות לחיים בישראל

סבתי ומשפחתה גרו במעברה של עולים חדשים שנקראה "החונים". המעברה  הוקמה במחנה של הצבא הבריטי בשנת 1941. בשנת 1948, עם תום המנדט הבריטי עזבו הבריטים והמחנה הפך למחנה עולים שנקרא מחנה בית ליד, הוא היה אחד משבע מחנות שהוקמו בישראל כדי לקלוט את גל העולים חדשים שהיגיעו לארץ בשנות ה – 50.  הם שוכנו שם באופן זמני עד שמצאו פתרונות גדיור לעולים החדשים שבאו בהמוניהם למדינה.

ולאחר כשנה עברו לגור בחיפה בדירה קטנה וצפופה יחד עם בני הדודים שלהם. סבתי עלתה לארץ בלי חברים, היא הייתה רק עם משפחתה ולא הלכה לגן. סבתי לא רצתה שיידעו שהיא עולה חדשה וכשהגיעה לביה"ס היסודי המורה לא קראה לה בשמה המקורי "מאשה" אלא "מרים". בגיל 14 נרשמה ללימודי אופנה ותפירה בביה"ס ויצו והתחתנה עם סבי בגיל 17.5.

מאכל מיוחד, חפץ מיוחד ומסורת בלתי נשכחת

סבתא סיפרה לי שהמאכל המיוחד שהיה נהוג לאכול בבית הוריה היה מרק קניידלך, עד היום אנו אוכלים אותו בחגים יחד עם כל המשפחה. סבתי סיפרה שבכל סוף שבוע  בבית הוריה היו עושים קידוש ואביה היה הולך לבית הכנסת לפני כניסת השבת: "בבית היה אורח חיים מסורתי, היינו שומרים שבת, מפרידים סכו"ם נפרד למאכלי בשר ולחלב והולכים לבית כנסת."

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, שהתקיימה השנה בבית הספר ש"י עננון בכפר סבא

מילון

ליגניץ
לגניצה, בגרמנית: ליגניץ, Liegnitz היא עיר בדרום-מערב פולין. לפי מפקד התושבים של שנת 2006 חיו בה 105,485 תושבים. שמה ניתן לה בשנת 1946 לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. בפברואר 1945 נכבשה העיר על ידי הצבא האדום. לאחר תום מלחמת העולם השנייה חזרה לשטח הפולני, כאשר נהר נייסה מהווה את הגבול בין פולין לגרמניה. בין השנים 1945 ל-1947 גורשה האוכלוסייה הגרמנית מן העיר לתחומי גרמניה ולעיר הגיעו יהודים רבים להתיישב בדירות הריקות של הגרמנים. (ויקיפדיה)

מעברת החונים
הצבא הבריטי הקים בשנת 1941 מחנה במקום. המחנה נעזב עם תום המנדט הבריטי ב-1948. מחנה בית ליד היה אחד משבעה מחנות העולים הראשונים שהוקמו בישראל כדי לקלוט עולים חדשים עד שיימצא להם פתרון דיור, והיה מחנה העולים הגדול ביותר. במרץ 1949 הוקם במקום מחנה משנה ראשון....

ציטוטים

”המאכל המיוחד שהיה נהוג לאכול בבית הוריה היה מרק קניידלך“

הקשר הרב דורי