מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא לורה

לורה וארבל במיאמי
לורה בילדותה
העלייה מטורקיה לארץ ישראל

שמי לורה נאור נולדתי ב1955 באיסטנבול, שהיא העיר הגדולה ביותר בטורקיה.

נולדתי בשכונת היהודים שנקראת גלאטה, בה נמצא בית הכנסת הגדול של יהודי איסטנבול. קהילת היהודים באיסטנבול ששימשה בירת האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהקהילות החשובות באימפריה. מקורותיה של הקהילה נעוצים זמן רב לפני כיבוש קונסטנטינופול על ידי המוסלמים. כבר משנת 390 לספירה קיימים מסמכים רשמיים המתייחסים ליהודים בקונסטנטינופול. (ויקיפדיה).

בשנת 1957, עליתי לישראל, הייתי בת  שנתיים וחצי וגרנו בעיר חיפה. את ילדותי ביליתי עם ילדי השכנים במשחקי כדור ברחוב, או ברכיבה על תלת אופן. בבית הספר היסודי למדתי עד כיתה ד' ואז עברנו לגור בשכונה חדשה.

התחלתי לבקר בבית ספר חדש שם הכרתי חברים חדשים. הלימודים בבית הספר היו חוויה, הייתי תלמידה מצטיינת ולכן שלחו אותנו ללמוד בחוגי העשרה, בבית ספר תיכון בשעות אחר הצהריים. את לימודי התיכון סיימתי בבית הספר ה"ריאלי" בחיפה. בית הספר הריאלי העברי בחיפה נוסד לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הקורטריון של המכון היהודי לחינוך טכני בא"י, מייסודה של חברת "עזרה", החליט להקים בחיפה טכניקום ובית ספר ריאלי, וקבע בישיבתו ב- 20.10.1913 ששפת ההוראה של המקצועות המדויקים תהיה גרמנית. החלטה זו עוררה תסיסה גדולה בארץ כולה ובמיוחד בחיפה. בנובמבר אותה שנה נתכנסה בחיפה אספת מחאה נגד החלטות הקורטריון והוחלט בה לייסד בית ספר ריאלי שכולו עברי. הוועד הפועל הציוני החליט על ייסוד בית הספר הריאלי העברי בחיפה ולמנהלו נתמנה ד"ר ארתור בירם.

ביה"ס נפתח בחנוכה תרע"ד (סוף דצמבר 1913) במשכן זמני – בית הכנסת "הדרת קודש". (אתר בית הספר הריאלי)

בכיתה יב' כתבתי עבודה בנושא השואה על "מרד גטו וורשה". הייתה תחרות ארצית בנושא השואה, ואני זכיתי במקום הראשון הפרס היה מלגת לימודים לאוניברסיטה. אחר כך התגייסתי לצבא ושירתי בחיל האוויר בתפקיד מאוד מעניין ומאתגר . כשהשתחררתי מהצבא נעזרתי במלגה שזכיתי בה, ולמדתי באוניברסיטה, לימודי גיאוגרפיה והיסטוריה של המזרח התיכון. נהנתי מאוד מהלימודים ועם סיום לימודי התחתנתי.

שנתיים לאחר מכן נולדה ביתי בכורתי מיגל שהיום היא אמא של ארבל. בשנת 1988 בנינו את ביתנו בגבעת אלה ושם גידלנו את שלושת ילדנו מיגל יפעת ואייל.

הזווית האישית

לורה : היה לי כיף מאוד לספר את סיפור חיי לנכדתי.

ארבל : היה לי מעניין לשמוע את סיפור חייה של סבתא לורה .

מילון

מרד גטו ורשה
מרד גטו ורשה (19 באפריל – 16 במאי 1943, י"ד בניסן - י"א באייר ה'תש"ג) היה המרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה,[4] והפך לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בכיתה יב' כתבתי עבודה בנושא השואה על "מרד גטו וורשה". הייתה תחרות ארצית בנושא השואה, ואני זכיתי במקום הראשון הפרס היה מלגת לימודים לאוניברסיטה“

הקשר הרב דורי