מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא ילנה ברלוביץ' מאוקראינה לישראל

אני, סבתא ואח שלי בטיול בירושלים
סבתא בטיול עם המשפחה
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי ילנה ברלוביץ. נולדתי בברית המועצות לשעבר שכיום היא אוקראינה. בילדותי אהבתי לשחק מחניים, קפיצה בחבל, קלאס, בדמינטון ופינג-פונג. אני וחבריי היינו משחקים בזה שעות רבות. בתור ילדה בחופשים טיילתי עם המשפחה ונסענו בעיקר לים השחור ובזמן הנותר אהבתי לקרוא ספרים ולסרוג. אבי עבד בהנדסת צינורות להעברת מים, נפט וביוב. הוא היה דוקטור במקצועו, הוא טס למדינות שונות בשביל לקדם פרויקטים עם עוד מהנדסים ממדינות אחרות. אני זוכרת שהוא קיבל מדליית זהב, זה נחשב לפרס מדיני. הייתי מאוד גאה בו ושמחתי בשבילו. בשנים האחרונות של בית הספר שבו למדתי הכרתי את בעלי, למדנו ביחד באותה כיתה.

בשנת 1991 אני ומשפחתי עלינו לארץ ישראל. ההסתגלות הייתה לא פשוטה מכיוון שלא ידענו את השפה ולא היו לנו חברים, היינו צריכים להתרגל לחיים חדשים עם שני הילדים שלנו. לאט לאט התחלנו להכיר את הסביבה וללמוד את השפה ואימצנו לעצמנו סגנון חיים שכלל טיולים עם חברים שהכרנו, עשינו חגים עם המשפחה ויציאות לתיאטרון. לצערי אבי חלה בסרטן עוד באוקראינה, קיבל תרופות והיה תחת מעקב גם אחרי שעלינו לארץ, לבסוף נפטר מהמחלה.

התחלתי לעבוד בחברת ביטוח בתפקיד של מנתחת מערכות כמתכנתת. עבדתי בחברה הרבה מאוד שנים, הרגשתי שהתפקיד נתן לי סיפוק אדיר, הכרתי אנשים טובים וחברים לכל החיים.

בתקופת הקורונה לא עבדתי וזו התקופה בה יצאתי לפנסיה. התקופה הייתה מאוד לא נעימה ומשעממת, בשנה הראשונה הרגשתי קושי בגלל שלא יכולתי להיפגש עם הנכדים והמשפחה שלי כתוצאה מהסגרים. אני זוכרת גם שעשינו סדר פסח בזום, כי לא הייתה אפשרות להתראות, הרגשתי מועקה, עצב ובעיקר תסכול שזה המצב.

כיום אני בפנסיה בתפקיד עקרת בית ועוזרת עם הנכדים (שישה בסך הכל: ארבעה בנים ושתי בנות). בשעות הפנאי אני אוהבת לשחות, לטייל ולהכיר מקומות חדשים, בנוסף אני אוהבת לבשל ובמיוחד להכין פירושקי (לחמניות עם בשר בפנים). אצלנו במשפחה יש חפץ שעובר מדור לדור, זהו פסל מיוחד של קוף שהיה עוד אצל סבתי.

הזוית האישית

עילי הנכד המתעד: החוויה האישית שלי מהתכנית היא שהתחברתי יותר לסבתא שלי ולסיפור חייה. למדתי עליה הרבה יותר ממה שידעתי. נהניתי מכל רגע ואהבתי מאוד לחוות את הסיפור דרך המילים שלה. במשך העבודה שמעתי סיפורים, האזנתי לזיכרונות, ראיתי תמונות ובעיקר התרגשתי לראות מה סבתא שלי עברה מתקופה שבה היא הייתה ילדה ועד עצם היום הזה. הייתי רוצה לאחל לה הרבה אושר, בריאות, אריכות ימים ושתמיד תישאר הסבתא האהובה שלי.

מילון

הבנתוס בלבנתוס
הפירוש של הביטוי הוא, 'האם אתה הבנת אותי מטומטצ'יק קטנצ'יק?'

ניתוח מערכות
ניתוח מערכות הוא תחום הנדסי העוסק בניתוח אופן פעולתן של מערכות גדולות ומורכבות ובאינטראקציה בין מרכיביהן. ענף זה קשור קשר הדוק לחקר ביצועים ולניהול סיכונים. בתהליך ניתוח המערכות נבנה לעיתים מודל של המערכת הנבחנת, שבו שלושה מאפיינים של המערכת: רכיבים, תהליכים ומבנה. מודל זה מאפשר בדרך כלל ביצוע סימולציה, לשם הבנה טובה יותר של המערכת ושל חלופות אפשריות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התחלתי לעבוד בתפקיד של מנתחת מערכות כמתכנתת. עבדתי בחברה הרבה שנים, הרגשתי שהתפקיד נתן לי סיפוק אדיר, הכרתי אנשים טובים וחברים לכל החיים“

הקשר הרב דורי