מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא דבורה מלוב בצל פרעות טריפולי

סבתא דבורה ואני, דני
סבתא וסבא ביום נישואיהם
סבתא דבורה מספרת על העלייה מלוב, החיים בארץ והשליחויות בחו"ל

שמי דני, אני משתתפת השנה בבית ספרי בתוכנית הקשר הרב דורי והזמנתי את סבתי דבורה להשתתף עמי יחד בתוכנית. סבתי נולדה בשנת 1945 בלוב ובשנת 1949, עלתה לישראל, כשהייתה ילדה קטנה בת ארבע, ממנה שמעתי את סיפור עלייתה לארץ.

סבתא דבורה בלוך מספרת לדני על העלייה לישראל בצל הפרעות בלוב

שמי דבורה בלוך (לביא בעבר), נולדתי בטריפולי שבלוב בשנת 1946.

בשנת 1948 היו פרעות קשות בטריפולי שבלוב, – פרעות טריפולי. הפרעות התרחשו ב-12 ביוני 1948 בעקבות הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. בפרעות אלה נרצחו יהודים. כתוצאה מהמצב הקשה בלוב, רדיפות היהודים ואירועי פרעות, יהודים רבים עלו לישראל. העלייה כמובן לא התאפשרה בצורה חוקית והיהודים חיפשו כל דרך לברוח מלוב, גם הורי עשו זאת, הם שילמו הרבה כסף לשיח ערבי כדי שיבריח אותנו לארץ.

בעזרת המ בריח הצליחה המשפחה לעלות לאונייה "עצמאות" ובהפלגה באונייה זו עלינו לארץ. בשנת 1949, הגענו לארץ למחנות העולים, העבירו אותנו למחנה שנקרא "מחנה ישראל", במחנה היו עולים, ניצולי שואה, שהגיעו מכל רחבי אירופה, מכל המדינות. שלוש שנים גרנו במחנה העולים.

במחנה היו ילדים מכל המדינות, דברו שם בשפות שונות. היינו יחד בגן, ועם המן התגברנו על פערי השפה. שיחקנו כולנו ביחד. המשחקים שבהם שיחקנו הם קלאס, חמישה אבנים ועוד.

בשנת 1955, עברנו לגור בבת ים. שם הצטרפתי לתנועת הנוער והייתי מדריכה בנוער העובד. שם סיימתי את לימודיי בבית ספר ממלכתי ובבית ספר תיכון החשמונאים. כולנו היינו עולים חדשים התגבשנו כולם ביחד. בהמשך, למדתי ארבע שנים חשבות. בשעות הפנאי בנוסף למשחקים עם חברות וחברים השתתפתי גם בחוג חלילית.

זוגיות ומשפחה

הכרתי את בין זוגי, יצחק בלוך, במסיבה. יצחק, הוא יליד הארץ, כבר דור חמישי בישראל. היינו חברים כשנתיים  ואז התחתנו בשנת 1966. במהלך השנים נולדו לנו שלושה ילדים.

יצחק, עבד במשרד הביטחון. אני עבדתי תחילה בנציבות המים בתחום בו התמחתי בחשבות.

ביום נישואינו

תמונה 1

 

בעלי, יצחק, היה ראש הרכש של משרד הביטחון ואני עבדתי בחשבות במוסד ובשב"כ. במסגרת העבודה יצאנו לשליחות לארצות הברית למשך ארבע שנים.

הצטרפה אלינו רוית, אימא של דני, היא סיימה לימודים שנה בקולג' וחזרה לארץ, לישראל כדי להתגייס. בצבא, היא שירתה בחיל המודיעין מכיוון ששפת האנגלית שלה מאוד טובה. במסגרת תפקידה היא ליוותה דיפלומטים באירועים שונים. השירות שלה היה מאוד מעניין.

לאחר חמש שנים, יצאנו שוב במסגרת העבודה, לשליחות בצרפת, בעלי היה בתפקיד ראש הרכש של משרד הביטחון ואני עבדתי בשגרירות.

חזרנו לארץ בשנת 2012, בעלי, יצחק, יצא לגמלאות והתנדב להיות בתפקיד יושב ראש גמלאי משרד הביטחון. כגמלאים אנחנו משקיעים זמננו בפעילות בספורט יום יומי, משתתפים בהרצאות ואוהבים טיולים ברחבי הארץ ובעולם. אנחנו נפגשים עם הילדים והנכדים בסופי שבוע ובחגים ונהנים משמונת הנכדים שלנו. פעם בשנה בחג סוכות סבא וסבתא, אנחנו, מזמינים את כולם לנופש בחו"ל.

הזוית האישית

דני: נהניתי להשתתף בתוכנית ולעשות את העבודה יחד עם סבתא. אני מאחלת לה בריאות טובה ושנמשיך לעשות הרבה דברים כיפים יחד.

מילון

טריפולי
טְרִיפּוֹלִי היא בירת לוב והעיר הגדולה בה. העיר ממוקמת בצפון-מערבה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ולפי אומדן רשמי מתאריך 1 בינואר 2020 מתגוררים בה כ-1.293 מיליון בני אדם. בשל מרכזיותה מכונה האזור המרכזי בלוב – טריפוליטניה – על שמה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התגברנו עם הזמן ושיחקנו כולנו ביחד משחקים“

הקשר הרב דורי