מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא באונייה

אני וסבתא בבית ספר כיום
סבתא ומשפחה בפולין
העלייה מפולין לארץ ישראל

שמי ברכה פרקש נולדתי ב1953 בשבדניצה שבפולין.

אני ומשפחתי גרנו בפולין ,וכשהייתי בת אחת עשרה, ההורים שלי החליטו שהם רוצים שנעבור לארץ ישראל, וכך היה. עלינו לארץ.

ב1963עלינו באונייה לארץ ישראל, והדרך לישראל הייתה מאוד קשה. היה לנו צפוף ולא הרגשנו טוב, היו גלים חזקים שהכו באונייה.

בהתחלה הגענו לגבעת המורה שליד עפולה .אני קלטתי את השפה העברית בצורה מצוינת, ואני זוכרת שאחרי מספר ימים כבר דקלמתי הרבה מילים בעברית.

גבעת הַמּוֹרֶה הוא הר בגליל התחתון, ממערב לרמת יששכר וצפונית-מזרחית לעפולה. גובהו 515 מ' מעל לפני הים. "גבעת המורה" הוא אף שמה של אחת משכונות העיר עפולה המצויה על ההר, אך על ההר מצויים יישובים נוספים. בשנות ה-50 של המאה ה-20, במהלך העלייה הגדולה שלאחר קום מדינת ישראל, התרחבה עפולה צפונה ומזרחה. שכונת עפולה עילית נוסדה בשנת 1950 לרגלי ההר ממערב, ואילו שכונת "גבעת המורה" נוסדה בשנת 1955 על שיפולי ההר עצמו, וכיום היא תופסת חלק משטחו המערבי. עפולה העיר, שנוסדה בשנת 1925 בלב עמק יזרעאל (המכונה בפי תושביה "עפולה תחתית"), מרוחקת כ-4 ק"מ מן השכונות עפולה עילית ו"גבעת המורה", שבינה לבינן מפרידים שדות וכן בית החולים העמק. (ויקיפדיה).

אחרי שנה של מגורים בגבעת המורה אבא שלי רצה לעבור לכפר ברוך. מושב כפר ברוך הינו מושב בעל אורח חיים חילוני השוכן בעמק יזרעאל, צפונית-מערבית לעפולה. המושב נקרא על שמו של ברוך כהנא, אחד מתורמיה הראשונים של הקרן הקיימת לישראל. המושב התחיל עם  שני אוהלים אשר הוצבו על הקרקע הרטובה, ועם הליכה יומיומית של ארבעה ק"מ לשם הבאת מי שתייה לתושבים. אט אט, האוהלים הפכו לצריפים, הצריפים לבתים והביצות לשדות פורחים המניבים פרי וירק. כיום, גרים במושב כ-400 תושבים. האוכלוסייה בכפר ברוך מרכיבה קהילה מגובשת במיוחד, המשמרת ערכים משפחתיים וחברתיים מזה עשרות שנים.

בכפר ברוך הכרתי חברים חדשים, השתלבתי בישוב ואני מאד אוהבת אותו.

הזווית האישית

אמה: אני וסבתא הבנו מה זה חברות בין סבתא ונכדה, ואנחנו רוצות לאחל אחת לשנייה רק טוב, והתוכנית  הזאת חיברה בנינו.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית היא סוכנות שדואג לעולים חדשים לבית ולעבודה

ציטוטים

”ב1963עלינו באונייה לארץ ישראל, והדרך לישראל הייתה מאוד קשה. היה לנו צפוף ולא הרגשנו טוב, היו גלים חזקים שהכו באונייה“

הקשר הרב דורי