מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא שמואל רזלן

אני וסבא שמואל בתחרות שחמט
סבא שמואל בצבא
חייו של סבא שמואל במרוקו וסיפור עלייתו לארץ ישראל

החוויה היהודית בגולה

סבי מצד אימי, שמואל רזלן נולד במרוקו בעיר מקנס בשנת 1939, וחי במרוקו עד לעלייתו לארץ ישראל. סבי חי במרוקו ועלה לארץ בגיל שש עשרה. במרוקו למד סבא  בבית ספר יהודי בשם "אליאנס" (פירוש המילה "אליאנס" היא "יחד" . כל ישראל חברים).

לסבא רבא שלי הייתה חנות בדים, וסבתא רבא שלי הייתה עקרת בית. משפחתו של סבי הייתה גדולה והי בה בסה"כ שניים עשר אחים.

סבי מספר שהייתה אחדות בין כל היהודים במרוקו, והרגשנו כמו משפחה "כולם הכירו את כולם". הייתה עזרה הדדית לנזקקים, והחיים התנהלו לפי חוקי היהדות והתורה: בית כנסת, שמירת שבת, חגים ומועדים. מנהגים שעד היום סבי שומר על קיומם.  סבי דיבר במרוקו צרפתית, כי באותה תקופה שלטו הצרפתים במרוקו, ועד היום הוא מדבר עם סבתי ובני משפחתו בצרפתית. סבי מספר על יחס טוב בסה"כ מהמקומיים, כמעט ולא קרו מקרים עוינים. במרוקו רוב השירים היו שירי ארץ ישראל כמו: שירים על טרומפלדור, הבה נגילה ונשמחה והבאנו שלום.

 סיפור עלייתו של סבא שמואל לארץ ישראל

סבא היה ילד קטן כשקמה מדינת ישראל בשנת 1948. באותה תקופה החלו לפעול התנועות הציוניות, בהשראת הממשלה שכיהנה בארץ, ונשלחו המון שליחים מכל הזרמים הציוניים, וגם מהזרמים הפוליטיים. שליחים אלו דאגו להפיץ את הציוניות, בכל העיר שבה סבא גר. מגיל קטן סבי חלם ושאף לעלות לארץ לשרת בצה"ל ולהגן על הארץ.

אחיו הגדול של סבי עלה לארץ ארבע שנים לפניו, בשנת 1951 וגם סבי רצה ללכת בעקבותיו. סבי מספר: " כשהייתי בן שש עשרה, בשנת 1955, הגיע נציג של תנועת  דרור לביתנו, ושכנע את הוריי שחשוב לעלות צעיר, כדי ללמוד ולהתפתח בארץ. הוריי הסכימו שאני אעלה לארץ ישראל וכך רציתי".

סבי עלה ללא בני משפחתו במסגרת של התנועה הציונית, יחד עם עוד קבוצה של בני נוער בגילו, שממנה נוצר גרעין ושמו  "גרעין לפיד". כך למרות שעלה לארץ ללא בני משפחתו הוא לא הרגיש לבד, אלא הרגיש חלק מקבוצה. כמובן שהידיעה שאחיו הגדול בארץ, תרמה לתחושת הביטחון וסבי רצה מאוד לפגוש אותו. סבא הגיע לארץ לנמל חיפה, ומשם במשאית לקיבוץ בית קשת, שנמצא בגליל התחתון. הוא עבד בחקלאות ובפיתוח הקיבוץ במשך שנתיים.

בגיל שמונה עשרה סבא התגייס לנח"ל המוצנח, ושירת את כל שירות החובה ביחידה קרבית. סבא הרגיש גאווה גדולה לשרת בצה"ל, ומספר שגם אם הוא היה עולה לארץ בגיל מאוחר, יותר מגיל בו חובה לשרת בצה"ל, הוא היה מתנדב לשירות זה. סבי השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור. לאחר הצבא למד סבי כימיה בבאר שבע.

הוריו עלו לארץ בשנת 1963, יחד עם עוד ארבעה מאחיו. ששת אחיו הנוספים נשארו במרוקו עד לשנת 1967 ומשם היגרו לצרפת.

הזווית האישית

ליאם: סבא שלי מאוד יקר לי ואני קשור אליו מאוד. מגיל צעיר הוא מלווה אותי בכדורגל – מגיע איתי לכל אימון ולכל משחק. שמחתי מאוד להכיר וללמוד על תקופת ילדותו של סבא במרוקו ועל עלייתו לארץ ישראל. התרגשתי מאוד מהסיבות שגרמו לסבא שלי לעלות לארץ ישראל, ועל תרומתו למדינת ישראל. אני מאחל לסבא שלי עוד הרבה שנים של חוויות משותפות, בריאות ונחת.

סבא שלי מאחל: " כל מה שאני מאחל לעצמי הוא שאזכה לראות אותך משחק כדורגל מקצועי בקבוצה טובה".

ליאם: אני מקווה שאכן אצליח להגשים את זה ולגרום לסבא שלי גאווה.

מילון

רזלן
מהמילה רז'לה- איילה

קיבוץ בית קשת
בֵּית קֶשֶת הוא קיבוץ באזור הגליל התחתון השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זאת גאווה גדולה לשרת בצה"ל, וגם אם הייתי עולה אחרי גיל החובה הייתי מתנדב לשירות“

הקשר הרב דורי