מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא יוסף בודנהיימר מלונדון

סיור לירושלים
חפצי מזכרת שלנו
"מצאתי עבודה בואו לישראל!"

שמי רננה מרסיאנו, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, המתקיימת בבית ספרי במעלה מכמש. בחרתי לשתף בסיפור עלייתו של סבא שלי לישראל.

רקע

סבי, יוסף בודנהיימר, נולד בלונדון בשנת 1941, בתקופת מלחמת העולם השנייה. שנה זו הייתה שנה קשה במיוחד בעיר לונדון – תקופה הנקראת – הבליץ – The Blitz, לונדון הייתה תחת הפצצות בלתי פוסקות של חיל האוויר הגרמני – הנאצי. ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941. בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945.

שנות ילדותו של סבי בלונדון היו בצל המלחמה הקשה, שנים של הפגזות, הרס, רעב וכל פגעי מלחמת העולם השנייה. כשסבא היה בן תשע, החליטה המשפחה לעלות לישראל. ישראל קבלה עצמאותה  שנתיים קודם לכן, בשנת 1948, ויהודים רבים מכל רחבי העולם ובמיוחד מאירופה נהרו לעלות לארץ ישראל.

העלייה לישראל – 1950

סבא יוסף עלה מלונדון בשנת 1950. הם אמנם עלו כל בני המשפחה יחד, אבל תחילה אבא שלו, סבא רבא שלי, עלה לישראל לבדו, כדי למצוא עבודה ולהתארגן לקראת בואה של המשפחה לארץ. כך היה, הוא עלה קודם, כשמצא עבודה הוא שלך להם מברק: "מצאתי עבודה בואו לישראל!"

סבא סיפר, כשהם קיבלו את המברק מאביו, שהוא מצא עבודה, הם התארגנו ועלו לארץ יחד אמו, סבא יוסף ושלושת אחיו. סבא סיפר שסבא וסבתא שלו נשארו בלונדון, כי הם היו מבוגרים מידי למסע זה.

סבא ומשפחתו עלו לארץ באונייה הנקראת "נגבה". האונייה זכתה לשם זה מאחר ונרכשה ע"י חברת צים בשנת 1948, בעת הקרבות בנגב, לכן נתנו לה את השם "נגבה". אונייה זו שימשה להבאת עולים מאירופה, צפון אפריקה ומצרים.

אחרי שהם עלו לארץ ישראל, הם עברו לגור בירושלים בשכונה הנקראת "רחביה", שזו שכונהותיקה מאוד בעיר, שגרו בה במהלך השנים ראשי ממשלה, שרים והרבה אנשים מפורסמים – אחותו של סבא שלי, חווה גרה שם עד היום.

סבא מספר שהאתקלמות לא היתה כל כך קלה, כי הם לא ידעו את השפה העברית בכלל, אבא שלהם ידע עברית וזה עזר להם להתאקלם בארץ.

חוויה מיוחדת נוספת שסבא  סיפר לי היא על תנועת הנוער "עזרא", תנועת הנוער התורני לאומי בארץ ישראל – תנועת נוער דתית לאומית, שסבא היה קומונר בה קומונר.

חפצים ששמרנו למזכרת במשפחה

תמונה 1

הזוית האישית

רננה: השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ושמחתי לשמוע את סיפור עלייתו של סבי מלונדון לישראל.

מילון

הבליץ
הבליץ הוא הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון בפרט ושל ערי בריטניה בכלל על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנים 1940–1941. ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941. בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945. (ויקיפדיה)

נגבה - אונייה
בסוף שנת 1948, בעיצומם של הקרבות בנגב, נרכשה האונייה על ידי חברת צים, ועל שום כך קיבלה את השם "נגבה". "נגבה" הפליגה ארצה מהולנד בפיקודו של רב-החובל רוברט סטיבנסון מילר. בהפלגת בכורה זו הגיעו על סיפון האונייה כ-500 ילדים ניצולי השואה מרומניה, הונגריה, צ'כוסלובקיה וגרמניה. (ויקיפדיה)

עזרא
עזרא - תנועת הנוער התורני לאומי בארץ ישראל היא תנועת נוער דתית לאומית, הרביעית בגודלה מבין תנועות הנוער הציוניות במדינת ישראל. לתנועה כ-18,000 חניכים הפרוסים בכ-67 סניפים בישראל. מזכ"ל התנועה מאז 2022 הוא הרב יאיר בינשטוק, רב קהילה באפרת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מצאתי עבודה בואו לישראל“

הקשר הרב דורי