מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא בוריס גולמן

תמונה של סבא בגיל שתיים עשרה בבלארוס.
זאת תמונה של סבא בעבודה.
מבלארוס, לישראל ואיך חי והשתלב במדינת ישראל.

שמי שקד ואני מספר עד סבא שלי מצד אמא, בוריס גלמן:

לסבא שלי קוראים בוריס גולמן, נולד ב15 למרץ 1940, בפולאצק בבלארוס. בן לווינשטין מלכה ילידת 1901 ונחום גולמן יליד 1899.

אבא של סבי פרנס את המשפחה כתופר. לסבא היתה אחות בשם חיה (1930 – 1937 ) ואח דוד ( 1933 – 1973 ) .

במלחמת העולם השניה בשנת 1941 היה פינוי של יהודים מהעיר, וכל המשפחה של סבי עזבה את העיר, על עגלה לרוסיה. לאזור שנקרא טטרסטן. הדרך היתה מאוד ארוכה וקשה, סבי ואמו חלו במלריה. במהלך הנדידה הם הגיעו לעיר בשם מנזילינסק ושם חיו מספר שנים בערך עד 1945.

במהלך תקופה זו אביו של סבי נלקח לעבודה לטובת המלחמה, הוא היה תופר בגדים, והתגורר ליד מוסקבה, מה שהביא למצב בו סבי עם אחיו ואחותו, נאלצו להישאר רק עם אימם. רק בסוף המלחמה הם הצטרפו לאב המשפחה, למקום עבודתו ליד מוסקבה, ובהמשך הצליחו לחזור לפולאצק.

בסיום מלחמת העולם השניה, המצב בבלארוס, היה מאוד מאוד קשה, וכשהמשפחה הצליחה לחזור לעיר מגוריהם, לא היה להם כבר בית, והם נאלצו להתגורר עם קרובי משפחה, עד שב 1950 קיבלו חדר קטן ובו התגוררו. בילדותו אחרי מלחמת העולם השניה, סבי התגורר עם משפחתו בתנאים קשים, כלכלית היה מאוד מאוד קשה, וסבי סבל מאנטישמיות.

לאחר סיום לימודיו בבית הספר, סבי נסע ללמוד מקצוע בעיר אחרת, ולאחר מכן השתקע והתחיל לעבוד בעיר הבירה של בלארוס, מינסק. שם התחתן עם סבתי ב 1978 והקים משפחה. שם התגוררו עד 1991. ב 1979 נולדה ביתו הבכורה וב-1982  נולדה בת נוספת (אימי ).

ב 1991 סבי, סבתי ובנותיהם (אימי ודודתי), עלו כחלק מהעלייה הגדולה של שנות ה90 מברית המועצות לשעבר, והשתקעו בעיר כרמיאל. המעבר לארץ חדשה, היה כרוך בתקופת הסתגלות קשה לסבי ולמשפחתו.

לפני העלייה ארצה סבי היה מהנדס מכונות, אך כשהגיע לארץ עבד בעבודות שונות על מנת לפרנס את המשפחה.

סבי מאוד אוהב לקרוא ספרים, ומתעניין מאוד בהיסטוריה של מדינת ישראל. בצעירותו וגם עכשיו הוא שחקן פינג פונג טוב.

כעת לסבי יש שישה נכדים ונכדות והמסר שלו לדור הצעיר: לאהוב את הארץ.

הזווית האישית

שקד: היה לי מאוד כיף לעשות את העבודה עם סבא שלי, והסיפורים שלו היו מאוד מעניינים. בכלל היה לי מאוד כיף לדבר ולהתחבר יותר לסבא שלי.

מילון

בלארוס
רפובליקת בֵּלָארוּס, ובקיצור בלארוס ולעיתים גם בֵּלוֹרוּסְיָה או רוּסְיָה הַלְּבָנָה היא מדינה ללא מוצא לים במזרח אירופה, הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בסיום מלחמת העולם השניה, המצב בבלארוס, היה מאוד מאוד קשה, וכשהמשפחה הצליחה לחזור לעיר מגוריהם, לא היה להם כבר בית, והם נאלצו להתגורר עם קרובי משפחה, עד שב 1950 קיבלו חדר קטן ובו התגוררו“

הקשר הרב דורי