מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של יצחק לוי במבצע עזרא ונחמיה

יצחק לוי ואור אליהו בצעירותם
אריאל שרון ליד גדוד הנ"מ שסבי שרת בו
יצחק לוי מספר על עלייתו לישראל ועל וחויותיו ממלחמת יום כיפור

שמי אור אליהו, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת המעורבות החברתית בחרתי להביא את סיפורו של סבי יצחק לוי.

סבי נולד בבגדאד שבעיראק בשנת 1946 לזוג הורים צעירים דוד ואלה.

בשנת 1951 סבי בן החמש והוריו עלו לארץ ישראל במהלך מבצע "עזרא ונחמיה"  לאחר שממשלת עיראק התירה את יציאתם של היהודים מתחומה. הסוכנות היהודית וממשלת ישראל הגיעו להסכם עם ממשלת עיראק שיהודי עיראק יעזבו את מולדתם במטרה לעבור לארץ ישראל. ההסכם היה שהיהודים יעזבו את עיראק ללא רכוש, לכן לפני העלייה משפחתו של סבי הוכרחה להשאיר את כל רכושה בעיראק. הם השאירו זהב,כסף,שתי חנויות ובית בבגדאד.

סבי מספר העיראקים הקפידו מאוד על עיקרון זה,הם עשו חיפוש מורחב ומוקפד על כל יהודי שרצה לעלות לארץ ישראל,אפילו על הילדים הקטנים.

העלייה התרחשה באמצעות מטוס, לפי דבריו של סבי, החוויות מהטיסה היו קשות מאוד בגלל התנאים המורכבים: הייתה צפיפות רבה, המטוס רעד במשך כל הטיסה וכתוצאה מכך הרבה אנשים הקיאו.

סבי נזכר כי למרות החוויות הקשות שיהודים עברו במהלך הטיסה, הוא הרגיש טוב ושמח מאוד לעלות לארץ הקודש. הנחיתה הייתה בלוד והעבירו את העולים במשאיות לשער העלייה שבחיפה, שם סבי ומשפחתו שהו כשבועיים.  לאחר מכן העבירו אותם אל מעברת עמישב ששם גרו באוהלים במשך כשמונה חודשים עד שהקימו צריפים. סבי ומשפחתו גרו במשך שבע שנים בצריף ואז עברו לגור ברחוב יצחק שדה בפתח תקווה.

סבי למד בבית הספר אורט-תעופתי של התעשייה האווירית וגוייס לחייל האוויר, שם שירת כשנתיים וחצי. לאחר שירותו הצבאי בחייל האוויר הועסק בנ"מ (נגד מטוסים).

מלחמת יום כיפור

בתאריך השישה באוקטובר 1973 במהלך יום הכיפורים פרצה מלחמת יום הכיפורים וסבי גוייס אל שדה הקרב. צבאות מדינות ערב בהובלתן של סוריה ומצרים שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן תקפו את ישראל.

במלחמת יום הכיפורים גדודו היה הראשון שהגיע לתעלה לאחר כוחות השריון.

סבי מכסה את הזחל"ם להסוואה

תמונה 1

לאורך כל המלחמה גדודו הפיל עשרה מטוסי אוייב ושני מסוקים, הישג משמעותי מאוד. מלחמה זו ארכה כעשרים ימים,איזור התעלה שסבי וגדודו שהו בו הופגז על ידי המיצרים ללא הרף וכתוצאה מכך לצערנו היו לצה"ל הרבה אבדות בנפש.

סבי יצחק לוי על הזחל"מ

תמונה 2

המיצרים הפתיעו את צה"ל ביום הכיפורים ולמרות הכל,צה"ל התעשת ובעזרת הנהגתו של אלוף אריאל שרון ושאר הקצינים והחיילים,הבאנו ניצחון מוחץ על המיצרים בעזרת כיתור הארמייה השנייה והשלישית (ארמייה-כמה גדודים מיצרים,הארמייה השנייה והשלישית היו ארמיות שדה של צבא מצרים.)

אלוף אריאל שרון בביקורו ליד גדוד הנ"מ שסבי שרת בו

תמונה 3

 

עם הפסקת האש לאחר עשרים ושניים ימי המלחמה, סבי המשיך לשמור בתעלת סואץ עד שישראל ומצרים הגיעו להסכם, שם שהה במשך כחמישה חודשים.

סבי מספר שתקופה זו הייתה אחת התקופות הקשות והמורכבות בחייו. הוא ראה הרוגים שבניהם היו גם חבריו. בנוסף לכך, תנאי המלחמה היו קשים מאוד: היו הפגזות רבות שהמיצרים ריכזו אותן על הגשרים שצה"ל עבר דרכן לצד המצרי. תפקידו של הגדוד של סבי היה לשמור על הגשרים מפני תקיפות של מטוסי קרב מיצרים, כך הצליח הגדוד של סבי ליירט עשרה מטוסי קרב ושני מסוקים מיצרים.

אחד הגשרים שצה"ל הקים לצורך חציית תעלת סואץ

תמונה 4

הזוית האישית

סבא יצחק: שמחתי לשתף את סיפורי עם נכדי היקר ולהסביר לו על מלחמת יום הכיפור, שהייתה משמעותית בחיי ובתולדות ישראל. סיפרתי לו דברים שהוא לא ידע לפני כן, שחשוב לי, שהדור הצעיר יותר ידע אותם.

אני מאחל לו ולעם ישראל היקר שלא יחוו יותר מלחמות כאלה קשות.

מילון

נ"מ
ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" שמטרתו היא הגנה אווירית ויירוט כלי טיס של האויב.

מבצע עזרה ונחמיה
מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. (ויקיפדיה)

ארמיה
אחת היחידות הצבאיות הגדולות ביותר. היא קיימת בדרך כלל בצבאות של מדינות גדולות/מעצמות (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריכים תמיד להאמין בכוחו של צה"ל ולא להסתמך על עזרה מצבאות אחרים“

הקשר הרב דורי