מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של ההורים של סבי מעיראק

סבא רבא וסבתא רבת, סבי וסבתי ואבי התינוק
סבא רבא עם אבי המניח תפילין
העלייה לארץ המובטחת

שמי אמיתי ראובני, השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בחרתי להשתתף עם סבא שלי אהרון ראובני. סבא אהרון סיפר לי את סיפור משפחתו, סיפורו של אביו, סבא רבא שלי, נג' ימין. סבי נג'י נולד בעיר בגדאד שבעיראק בשנת 1930. הוא עלה לישראל עם משפחתו בשנת 1949, שנה אחרי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל.

הורי סבי נולדו וחיו בעיראק בעיר בגדאד. שם הנהיג את הקהילה היהודית בן משפחתנו שחי שעד היום. משפחתינו ממשיכה ונוהגת לפי הליכותיו ופסקותיו. שם משפחתינו בעבר היה אלבנק, זו הייתה משפחה עם שושלת מפוארת של חלפני כספים עשירים, שנתנו הלוואות לאנשים, כמו שרותי הבנק.

מאחר והיו עשיירים מאוד, הם חיו ברמת חיים מאוד גבוהה, בבתי פאר עם משרתים, מטפלות, כובסת ועוד. בשנת 1949, הם החליטו לעלות לארץ ישראל. זו הייתה החלטה לא קלה לעזוב את כל הפאר ורכושם הרב, הם השאירו הכל בעיראק בתים ורכוש ויצאו לדרך.

השנה הייתה 1948, זה היה עוד לפני מבצע עזרא ונחמיה – המבצע הגדול של העלאת יהודי עיראק לישראל, שהיה בין השנים 1950 -1951, לכן, הם נאלצו תחילה לעזוב את עיראק ולעבור להודו. בהודו הם שהו בערך כשנה. ובשנת 1949 הם עלו לארץ ישראל מהודו.  בארץ ישראל הם חיו במעברת כפר יהושע. למרות התנאים הקשים של חיי המעברה בישראל, במיוחד לאחר שהורגלו לחיי עושר ופאר בעיראק, למרות כל זאת, הם לא התלוננו על הקשיים.

הם חיו במעברה בכפר יהושע והתמודדו עם תנאי החיים כמו כל העולים החדשים שהציפו בשנים אלו את המדינה. סבי אהרון נולד במעברה הוא ואחיו ראובן

בהמשך הם עברו לגור בנוה מונוסון, כי סבא רבא שלי עבד בתור פקיד מכס בשדה התעופה בן גוריון, לכן הם בחרו ביישוב נווה מונסון שהיה בקרבה רבה יותר לשדה התעופה.

בתמונה משפחתית זו: סבא רבא וסבתא רבתא, סבי וסבתי ואבי התינוק

תמונה 1

הזוית האישית

אמיתי ראובני: תודה לסבא אהרון, שממנו למדתי דברים חדשים על המשפחה. שמחתי על ההזדמנות לדעת יותר על סבא רבא שלי נג'י ועל שורשי המשפחה שלנו.

מילון

אלבנק
משפחת בנקאים וחלפנים בעיראק

ציטוטים

”המשפחה החליטה לעלות לארץ ישראל והם עזבו הכל בעירק (בתים ורכוש)“

הקשר הרב דורי