מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של אמי חביבה לארץ

סבתא ואני במפגש חנוכה תשפ"ב
סבתא שלי בצעירותה
מהלך העלייה

לאמי קראו חביבה, נולדה יתומה מאבא בעיראק, הייתה בת שנייה להוריה. היא ואחותה הגדולה חיו עם אימם. אביה ז"ל נפטר ממחלה לא ידועה.

לאחר תקופת מה אימה נישאה בשנית ונולדו למשפחה החדשה עוד אחות וחמישה אחים ההורים התפרנסו ממסחר וצביעת בדים. המשפחה חיה בהרמוניה יחד עם כל הילדים ללא הבדל ביניהם. האבא החורג התייחס לבנות יפה מאוד כאילו היו בנותיו האמיתיות. היחסים בין המשפחה לבין השכנים הערביים היו טובים מאוד.

בשנת 1949 החלו פרעות ביהודים בעירק, היחסים בין המשפחה לשכניהם הערבים החלו להתערער, ואז חשבו לעלות לישראל וכך עלו בשנת 1950 כל המשפחה (למעט שני ילדים שעלו לארץ לפני המשפחה כולה) בעלייה ליגלית  (עלייה חוקית ). העירקים אישרו ליהודים לצאת מעיראק אך ללא הנכסים והזהב שלהם.

אימא שלי עלתה לארץ בתחילת שנת 1949 בעלייה בלתי ליגלית. זמן העלייה של אימא מעיראק לישראל ארך חצי שנה. היא ברחה עם קבוצה ושינתה את שמה הפרטי ושם המשפחה שלה ושמה החדש היה נוגה רביע וזאת מכיוון שהיה חשש שיתפסו אותה הערבים ויתנקמו במשפחתה. היא יצאה מהעיר שהיא גרה בה לכיוון הגבול עם פרס.

לפני שהגיעו לגבול נתפסו על ידי העיראקים והובלו לתא מעצר. שם הם נחקרו בחשד בריחה מהמדינה, ואז הקבוצה תענה שהם הלכו לעבוד ולא התכוונו לברוח. השוטרים העירקיים האמינו להם לבסוף ושחררו אותם לאחר חודש ימים.

בהמשך הקבוצה התארגנה בשנית ושוב ניסו לברוח, הגיעו שוב לגבול עם פרס חצו את הגבול ואז החיילים העיראקים החלו לירות עליהם. הם ברחו והסתתרו בהרים וכך חייהם ניצלו. בפרס הרשויות התייחסו יפה מאוד ליהודים ועזרו להם במסעם לארץ. אמי הגיעה לארץ בקיץ אחרי חג השבועות. אמי עבדה בשנותיה הראשונות בארץ כעוזרת לעולים חדשים ומתרגמת.

הזוית האישית

הנכד אריאל: נהניתי לשמוע מסבתא איך אמה עלתה לארץ המובטחת ולשמוע על סבתי חביבה, ז"ל. היה לי כיף להקשיב לסבתא, זה עשה לי טוב והרבה לחץ השתחרר ממני כששמעתי את סיפור חייה שאני מקווה שיפליג לדורי דורות

סבתא יפה: היה כיף ומהנה להמשיך את סיפור חייה של אמי, ז"ל ולתעד את מהלך העלייה שלה לארץ פה

מילון

ליגלית
חוקית

ציטוטים

”אמי עבדה בשנותיה הראשונות בארץ כעוזרת לעולים חדשים ומתרגמת (לא ידעתי שסבתי הייתה מתרגמת)“

הקשר הרב דורי