מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי מברית המועצות

תמר עם נכדה מאור בילדותו
תמר ביום חתונתה
סיפור העלייה של תמר שהצליחה לצאת מברית המועצות

שמי מאור שושני, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה יחד עם סבתי תמר גולדבלט. במסגרת המעורבות החברתית החלטתי לתעד את סיפורה של סבתי,, יהודייה לטבית, שהצליחה לעלות לישראל מברית המועצות.

סבתי, תמר, נולדה בשנת 1948, בלטביה, בעיר ריגה. היא נולדה לבית משפחת שדכין ועלתה לישראל בשנת 1972. זהו סיפור המסע לישראל כפי שסיפרה לי.

סבתא תמר מספרת

מסע העלייה לישראל, החל בעיר ריגה, בירת לטביה. בריגה הגענו לתחנת רכבת, וברכבת הגענו לעיר מינסק, עיר הבירה של רוסיה הלבנה, זה היה כבר בשעות הערב. אמרו לנו שאנחנו צריכים לחכות לרכבת, והרכבת תגיע רק מחר בבוקר, אז כל הזמן היינו שם, בלאית ברירה ישבנו וחיכינו.

בזמן שישבנו בתחנת הרכבת, שמתי לב שגבר אחד, כל הזמן מסתכל עלינו, כל הזמן, בטח מקג"ב או מישהו אחר. המתנו בתחנה עד הבוקר, והיגיעה הרכבת לה חיכינו. נסענו בה בבוקר והגענו לגבול של רוסיה הלבנה עם פולין, ולעיר הזאת קוראים ברסט, ומי שיודע על מלחמת העולם השנייה, יודע איזו שואה קשה עברה שם על קהילת יהודי  ברסט ואיך הם נלחמו נגד נאצים, שם הם נשרפו חיים, נורא, היה גיהינום שם. זה היה בשנת 1941 כשהנאצים כבשו את העיר מייד נרצחו שם כ-5,000 גברים יהודים. השאר הועברו לגטאות וכולם נרצחו. בשנת 2019, התגלה שם בעיר בורומצאו בו את שרידי הגופות של יותר מ-1,200 יהודים שנרצחו בידי הנאצים. בברסט.

נחזור למסע שלנו, אז זה היה הזיכרון על קהילת יהודי ברסט, משנת 1941 ואנחנו היינו בדרכנו לישראל בשנת 1972. אבל זו עדיין העיר ברסט – כשעצרנו שם, מה הם עשו? רק כדי לעשות כמה שיותר רע לאנשים שעוזבים, הם פתחו את המזוודות, כאילו הם מחפשים משהו. הם הפכו את הכל, ואז אמרו לנו – תסגרו מהר, הרכבת יוצאת, עכשיו, אחרת אתם נשארים פה. היה נורא, אי אפשר היה לסגור את המזוודות, והיה כזה לחץ, וואי איזה לחץ היה….

בנוסף היו להם כנראה חוקים איזה כמות זהב מותר להוציא. כנראה שהייתה כמות מסוימת של דברי זהב שאפשר להעביר, והיו שם הרבה יהודים מגרוזיה, שהיו להם הרבה תכשיטים אצל הנשים, אז התחילו להוריד אותם מהרכבת, ואיזה בכי היה, איזה צרחות, הייתה לי הרגשה כאילו עוד מעט מלחמה, כי אנשים בוכים, אומרים לנו מהר מהר מהר.

טוב שאני לקחתי איתי גם סלסלות, אז אני שמתי הרבה דברים בתוך הסלים, וכשהגענו כבר לרכבת, הקונדוקטור, או אותו אחראי, שהכניס את כל המזוודות, פשוט זרק התחיל לזרוק אותם לרכבת, ורוב המנעולים נשברו. רק הספקנו להיכנס אחרי שאספנו את הכל חזרה למזוודות והרכבת יצאה.

לא אשכח את החוויה הזו של העלייה לישראל.

 סבתא תמר ביום נישואיה

תמונה 1

הזוית האישית

מאור שושני, תיעד את הסיפור של סבתא תמר עמה השתתף בתכנית של הקשר הרב דורי במסגרת המעורבות החינוכית.

מילון

קג"ב
הגוף המרכזי שעסק בריגול, היה ארגון הביון וכן המשטרה החשאית של ברית המועצות, החל מה־13 במרץ 1954 ועד ה-6 בנובמבר 1991

ציטוטים

”"ואיזה בכי היה, איזה צרחות, הייתה לי הרגשה כאילו עוד מעט מלחמה"“

הקשר הרב דורי