מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי לישראל – שמעון בן הרוש

אני ונכדתי במפגש בין דורי
בר המצווה שלי ושל אחי
העלייה לארץ והשעון של סבא רבא

שמי שמעון בן הרוש, נולדתי בשנת 1950 בעיר רבאט, עיר הבירה של מרוקו. אני סבא של מיקה בן הרוש, עמה אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. אבי, דוד בן הרוש, היה במקצועו שען וצורף. אמי הייתה עקרת בית, אני הבכור מתשעה ילדים.

עלינו לארץ ישראל בשנת 1956. העלייה הייתה דרך צרפת, בגלל סירוב שלטונות מרוקו לעליית יהודים לארץ ישראל. שהינו בצרפת במחנה מעבר, זה היה מחנה אוהלים בשלג, לא היינו מורגלים לכך.

החוויה שהכי זכורה לי במסע העלייה לארץ ישראל הייתה עם הגיענו לחוף ממול לנמל חיפה, המחזה שראינו מהאונייה היה של חיפה והר הכרמל מוארים. ההתרגשות הייתה גדולה – להגיע לארץ ישראל שחלמו עליה דורות, גם הוריי.

לפני עגינת האנייה עלו אנשי משרד הקליטה והביאו איתם כובעי ליצנים ורעשנים – כך ידענו שהגענו בחג הפורים. עם הגעתנו לנמל חיפה נלקחנו  והוסענו על גבי משאיות לעיירה שדרות שהייתה מקבץ של פחונים (מבנים מפח) ובהם מספר מיטות שנקראו "מיטת סוכנות". המקום היה ללא תשתיות מים וחשמל. קיבלנו פחון קטן במרכז, ליד מקבץ פחונים ששימש כשירותים (בתי שימוש).

לאחר מספר ימים של סבל החליטו הוריי לעזוב את המקום ונסעו לחיפה לגור עם משפחה שגרה בחיפה. אבי החל למכור שעונים ותכשיטי זהב שהעלה לארץ ממרוקו ובכסף זה קנה בית קטן בוואדי סליב, בתים שנקראו "רכוש נטוש".

חנות השעונים של אבי

תמונה 1

אחד השעונים שנשאר אחרון מהעסק של אבי היה שעון קיר שנחשב למהודר ומודרני לימים של אז, הוא נשאר כמזכרת והיום הוא ברשותי ויעבור לדור הבא. שעון זה משמיע צלילים בכל רבע שעה או בכל שעה עגולה שאפשר לכוון, השעון נמתח על ידי קפיץ ויש למתוח את הקפיץ מדי כמה ימים.

השעון שנשאר מהעסק של אבי

תמונה 2

הזוית האישית

מיקה הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מהנה לעבוד עם סבי במסגרת התכנית.

סבא שמעון: שמחתי לעשות את התיעוד עם נכדתי ולהראות לה את תהליך הקליטה שלנו בארץ.

מילון

פחון
פחון הוא מבנה פשוט העשוי מלוחות פח או פח גלי אשר בנייתו היא פשוטה מאוד וזולה עד כדי כך שחומרי בנייתו עשויים להיות שאריות של תוצרי בנייה אחרים. פחונים היו גם מקום מגורים לעולים חדשים בימים הראשונים לקיום מדינת ישראל. המבנה בא למלא את מקומו של האוהל שנטה ליפול ברוח ולהירטב בגשם והיה חשוף לשינויי האקלים בקיץ ובחורף. הוקמו גם בדונים שהיו עמידים מעט יותר לרוח מאשר האוהל. הפחונים היו פשוטים לבנייה וקלים לניוד ממקום למקום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחד השעונים שנשאר אחרון מהעסק של אבי הוא שעון קיר מהודר, הוא נשאר כמזכרת, היום הוא ברשותי ויעבור לדור הבא“

הקשר הרב דורי