מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מרומניה של סבתא בתיה

חט"ב אורט אפק
עובדים על סיפורים במסגרת התכנית
סבתא בתיה שעלתה לישראל ונתקלה בעוני ובקשיים

סבתי בתיה כוהן נולדה בשנת 1948, ברומניה בעיר בוטישן.

רומניה היא רפובליקה במזרח אירופה, חלקה בצפון-מזרח חבל הבלקן שבדרום-מזרח אירופה. המדינה גובלת באוקראינה בצפון וגם בדלתת הדנובה בדרום; ברפובליקת מולדובה במזרח, בהונגריה במערב, ובסרביה ובולגריה בדרום, לאורך נהר הדנובה. כמו כן, בדרום מזרח המדינה יש לרומניה רצועת חוף לאורך הים השחור. ויקיפדיה

בילדותה סבתי התגוררה ברומניה. כל השנים היא לא ידעה שהיא יהודייה והתנהגה כמו רומניה. המשפחה קיימה את המנהגים של הרומנים, וסבתי האמינה שהיא תישאר ברומניה כל החיים. עד שיום אחד אימה סיפרה לה שהיא יהודייה, ושהם עוברים לישראל.

סבתי מאוד התאכזבה שהיא גילתה שהיא יהודיה, כי תמיד לימדו אותה שהיהודים הם אנשים רעים. אך סבתי לקחה את עצמה בידיים, ועלתה עם משפחתה לארץ ב 1951.

כשסבתי הגיעה לישראל היא עברה עם משפחתה לגור  בכפר. היו להם  בעיות כלכליות, וקושי להתפרנס. שכניה הצרפתים לאה וסימון עזרו להם, עם האוכל והשתייה, ואף עזרו להם לשלם את ההוצאות הכלכליות. אביה של סבתי עבד בחקלאות וברפת. היו להם משמרות מסודרות, ואימה של סבתי הייתה בבית, שמרה על הילדים,  הכינה אוכל ולימדה את סבתי ואת אחיה הגדול.

אחרי עשרים שנה בערך הוריה של סבתי מתו בשיבה טובה, אך סבתי הייתה שבורה מזה כל – כך עד שהחליטה לבנות משפחה משל עצמה, כדי שיהיה מי שיכיל אותה ויאהב אותה. לאחר כמה שנים סבתי כבר בנתה משפחה, והולידה את אמא שלי.

כיום סבתי גרה בבית פרטי עם סבי סילביו, שעלה גם הוא מרומניה, בקריית מוצקין, ונלחמת כמו גיבורה אמיתית במחלת הסוכרת. סוכרת הינה הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם. ניתן להבחין בשני סוגים עיקריים: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 – (בעבר נקראה סוכרת נעורים), מופיעה כתוצאה מהרס של תאים המייצרים אינסולין בלבלב, וכך נגרמת הפסקה בהפרשתו. אנשים עם סוכרת מסוג 1 זקוקים להזרקה קבועה של אינסולין. בסוכרת מסוג 2 – (סוכרת מבוגרים) הלבלב ממשיך לייצר אינסולין, אך מסיבות שונות נפגמת יכולת הגוף להשתמש בסוכר ויש פגיעה חלקית ביכולת הלבלב להפריש אינסולין.(מידע מהאגודה הישראלית לסכרת)

סבי וכל משפחתנו מעודדים אותה מטפלים בה ועוזרים לה, ובעיקר מכילים אותה בדיוק כמו שרצתה שהייתה צעירה.

הזווית האישית

הנכדה טליה מילר והסבתא בתיה כהן, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר "אורט אפק" בקריית ביאליק בתשפ"ב  2022 בהדרכת המורה ענבל גולדנברג.

מילון

חקלאות
חקלאות היא מגוון של פעולות שמטרתן ליצור מזון, מספוא, סיבים, עורות ומוצרים נוספים, על ידי גידול צמחים ובעלי חיים או יצירה מכוונת של תנאים לגידולם, לרבות חקלאות ימית. החקלאות היא אחד מתחומי העיסוק הקדומים של האדם, והיא שכלול של פעולות איסוף מזון, ציד בעלי חיים ודיג פרימיטיבי. ויקיפדיה

ציטוטים

”בילדותה היא התגוררה ברומניה. כל השנים היא התנהגה כמו רומניה, מימשה מנהגים של רומנים, והאמינה שהיא תישאר ברומניה כל החיים“

הקשר הרב דורי