מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מקולומביה והשומר הצעיר

מפגש הקשר הרב דורי
מפגש הקשר הרב דורי
עליתי ארצה עם קבוצה של "השומר הצעיר"

קוראים לי אריה רז, נולדתי בבוגוטה, עיר הבירה של קולומביה – מדינה הממוקמת בצפון-מערב דרום אמריקה. עליתי לארץ בשנת 1964, כשהייתי כמעט בן 17. ההורים שלי עלו אחרי כמעט 20 שנים, בשנת 1982. הם היו בערך בני 65 כשעלו ארצה.

אבא שלי נולד בפולין, הוא הגיע לקולומביה בתור נער, אמא שלי נולדה בקולומביה ושם הם נפגשו.

אני עליתי לארץ עם קבוצה מתנועת "השומר הצעיר". היינו 10 נערים בקבוצה והגענו היישר לקיבוץ יחיעם – קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, הנמצא בגליל המערבי.

הגיל בו הייתי כשעליתי ארצה השפיע מאוד על הקליטה שלי בארץ. הייתי צעיר ולא ידעתי עברית, אבל בגלל שהייתי צעיר למדתי מהר מאוד את השפה והשתלבתי בקלות בחיי החברה ובכלל. היה לי קל יחסית, השתלבתי היטב בקיבוץ ומהר מאוד גם בחיים בישראל.

סמל של השומר הצעיר

תמונה 1

"השומר הצעיר" הייתה ועודנה תנועת נוער ציונית, הפועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם. בבוגוטה היה סניף של התנועה ושם התארגנו יחד הצעירים שרצו לעלות לישראל. ואני הייתי ביניהם.

התנועה ארגנה קבוצות מכל מיני ארצות שבהן פועלת תנועת השומר הצעיר: ארגנטינה, צ'ילה, ונצואלה ומקסיקו ושאר העולם, וכל קבוצה קיבלה יעד לאן היא צריכה להגיע. אנחנו קיבלנו את קיבוץ יחיעם.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת עבודת השורשים ותכנית הקשר הרב דורי, בשנת התשפ"ב

מילון

קיבוץ יחיעם
יְחִיעָם הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר הנמצא בגליל המערבי, כ-12 ק"מ מזרחית לנהריה. הקיבוץ עלה לקרקע ב-27 בנובמבר 1946, והוא קרוי על שם יחיעם ויץ שהשתתף בפיצוץ גשר א-זיב בליל הגשרים ונפל בקרב יחד עם עוד 13 מחבריו. הקיבוץ בנוי למרגלות שרידי מבצר יחיעם, מבצר צלבני עתיק. ויקיפדיה

ציטוטים

”עליתי לארץ עם קבוצה מתנועת "השומר הצעיר". היינו 10 נערים בקבוצה והגענו היישר לקיבוץ יחיעם“

הקשר הרב דורי