מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מפרס – מנחם צדיק

סבא שלי ואני
סבא שלי וסבתא שלי
השורשים של סבי

סבי מנחם צדיק נקרא על שם של סבא שלו, כך היה נהוג במשפחתם – לקרוא לילדים על שם הסבא. השם של סבא שלי היה פעם מנחם דיין צדיק. הם הורידו את ה"דיין" בגלל שסבא רבא שלי היה בזמנו עוד במדינה מוסלמית בה היו רק מוסלמים, הם לא ידעו שהוא יהודי לכן הוא הפך את השם לצדיק – כך לא גילו שהוא יהודי. הבן של אברהם, אח של סבא שלי, הפך את שם משפחתו שוב לדיין צדק, כי כל המשפחה היו דיינים.

סבא שלי נולד בעיר הבירה של איראן – טהראן בתאריך 23.2.1951 . סבא שלי גדל בפרס (איראן) עד גיל 14, הוא עלה לארץ בשנת 1965 (במאה ה-20) כשהיה בן 14. סבא עלה עם משפחתו – אביו, אמיו, אחיו – לארץ ישראל.

הם עלו ארצה בטיסה עם עוד יהודים שחיכו לעלות לארץ ישראל. משפחתו המורחבת של סבי עלתה לארץ עוד בתקופה של "ילדי טהראן", לכן כאשר סבי ומשפחתו נחתו בארץ, קרובי המשפחה כיוונו אותם ועזרו להם להגיע לשכונת הרצליה. הם הגיעו ארצה ומיקמו אותם בשכונת שביב בעיר הרצליה. בחודש הראשון הם חיו  עם קרובי המשפחה שלהם ביפו עד שהתאקלמו בארץ.

סבא וסבתא שלי הכירו אחד את השני דרך חברים: כל מוצאי שבת הם היו נפגשים עם חברים, וככה הם הכירו, באקראי. הם התחתנו בשנת 1979 באולמי שושנים בתל אביב.

סבא וסבתא שלי

תמונה 1

כשסבא שלי היה בן 24 וסבתא שלי הייתה בת 24, דוד שלי יעקב נולד. הם היו בני 25 כשאימא שלי, עינת, נולדה. כשדודה שלי אביטל נולדה הם היו בני 28, וכשדוד שלי אביב נולד הם היו בני 29.

לסבא וסבתא שלי יש ארבעה ילדים: שני בנים ושתי בנות. יש להם עשרה נכדים: חמש בנות וחמישה בנים. אנחנו הנכדים פוגשים תמיד את סבא וסבתא שלנו ביום שישי בצהריים.

הזוית האישית

אליה הנכדה: נהניתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי כי כך הכרתי את סבי יותר, למדתי מאיפה הוא הגיע ואיך סבתא שלי וסבא שלי הכירו.

מילון

טהראן
טֶהְרָאן או טֶהְרָן (בפרסית: تهران) היא בירת איראן והעיר הגדולה בה, הממוקמת לרגלי רכס הרי אלבורז ונמצאת במרכזה של פרובינציה טהראן בצפון המדינה. העיר מהווה את המרכז הפוליטי, הכלכלי והחברתי של המדינה. יותר ממחצית התעשייה האיראנית מבוססת בטהראן, שבה תעשיות ייצור רכב, חשמל ומוצריו, טקסטיל, כלי נשק, סוכר וכימיקלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין הדבר העומד בפני הרצון“

”סבא רבא שלי היה בזמנו עוד במדינה מוסלמית בה היו רק מוסלמים, לכן שונה שם המשפחה – כך לא גילו שהוא יהודי“

הקשר הרב דורי