מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מפולין לארץ ישראל

אני וסבא שלי בשוויץ
סבא שלי בילדותו כנער
חוויותיו של סבי בארץ ישראל

לסבא שלי קוראים אלכסנדר הוא נולד ב1946 בצ'לבינסק שברוסיה.

אחרי שנתיים הוא עבר לגור בפולין. הוא גדל עם שני אחים אבנר ווירה.

בפולין הוא הלך לבית ספר על שם "חוזה מרטי". לחברים הכי טובים שלו קרוא זבישק, נורברת ולאון. עם חלקם הוא עדיין בקשר. סבא שלי אהב בילדותו לשחק בשחמט, פינג פונג וברידג', הוא גם היה בתנועת נוער יהודית בפולין. בסופי שבוע  הם היו הולכים למועדון שפתוח רק בסופי שבוע, והיו משחקים שם פינג פונג ברידג' ושחמט. הם גם היו רוקדים שם.

הזיכרון הכי טוב מילדותו זה מחנות הקיץ היהודים בפולין, הוא אומר שבמחנות הקיץ הם היו הולכים לים, או לסקי ושזה היה ממש חוויתי. המאכלים האהובים עליו בילדותו היו גפילטע פיש, קניידלך וצימעס (גזר מתוק). צִימֶעס הוא תבשיל מתוק מהמטבח האשכנזי, העשוי מגזר קצוץ, מבושל עם סוכר וצימוקים. ישנן גרסאות בהן מוסיפים סוגים נוספים של פירות יבשים, כגון שזיף ומשמש. השימוש הידוע הראשון במילה, הוא משנת 1892. למרות מתיקותו הצימעס אינו נאכל כקינוח, אלא כתבשיל הנלווה למנה העיקרית הבשרית בארוחה. (ויקיפדיה)

בילדותו סבי עסק בכמה סוגי ספורט: אתלטיקה, פינג פונג וסקי שלג בחורף.

חוץ מפולין ורוסיה, סבא שלי גר גם שנה אחת בפריז שבצרפת, כי בשנת 1967 הממשלה גירשה  אותם מפולין.   בשנת 1968 סבא שלי עבר לגור בשוויץ כדי ללמוד הנדסה. סבא שלי אמר שהחוויה הכי מעניינת שלו משוויץ היה לעבוד באלפים בחורף בשלג. הוא היה מהנדס הידראולי. הידראוליקה היא מדע העוסק בחוקי שיווי המשקל וחוקי התנועה של נוזלים, אשר זורמים בתנאי לחץ. מערכת מדעית זו אף מפתחת שיטות ליישום חוקים אלה. לרוב, השימוש במונח הידראוליקה מתייחס לזרימת מים במערכת צינורות לחץ, אשר דוחסות נוזל ובכך מעבירות כוח. (ויקיפדיה)

סבא שלי עלה לארץ בשנת 2016, הוא עלה משוויץ יחד עם אשתו טניה. הם החליטו לעלות לארץ מסיבות ציוניות,  ובנוסף אחד מילדיו כבר עלה לארץ (אבא שלי, רפאל) והיה לו ילד נוסף, גבריאל, שרצה לעלות.

כשסבא עלה לארץ, הוא לא ידע לדבר עברית, אבל היום הוא מסתדר, וזה מאוד יפה לגילו. הוא עדיין הולך לאולפן ולומד שם עברית. הוא חי בישראל כבר שש שנים באשדוד עם אשתו. החוויה  האהובה עליו מאז שהוא עלה לארץ היא לראות כל יום את הים.

הזווית האישית

סבא שלי מאחל לי: בהצלחה בלימודים שאצליח בכל סוגי הספורט שארצה, שאשאר נחמדה כמו שאני ושאהנה מהחיים כל החיים.

שילי: אני מאחלת לך אושר בריאות, שמחה, שתהנה מהחיים ושתמשיכו לבוא לבית שלנו הרבה פעמים.

מילון

פינג פונג
טניס שולחן, ידוע בכינויו פינג פונג, הוא משחק שולחן המשוחק בכדור על ידי שני שחקנים או ארבעה שחקנים. המשחק משוחק בעזרת מחבט וכדור על גבי שולחן ייעודי. מטרת המשחק היא לחבוט בכדור כך שינחת בצדו השני של השולחן, והיריב לא יוכל להחזירו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החוויה האהובה על סבא שלי שלי מאז עלייתו לארץ זה לראות כל יום את הים.“

הקשר הרב דורי