מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק של יהודה מצפה

סבא ואני בבר המצווה שלי
סבא בעת שירותו הצבאי
על תחילת דרכו של סבא בישראל

שמי יועד פז, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, יהודה מצפה.

סבא נולד בעיר בצרה שבעיראק בשנת 1950. בצרה היא עיר הנמל הראשית של עיראק. העיר נחשבת לבירה הכלכלית של עיראק וממוקמת לגדת נהר השט אל-ערב הנשפך אל המפרץ הפרסי במרחק של כ-445 ק"מ מדרום-מזרח לבירה בגדאד. (ויקיפדיה).

סבי עלה מעיראק עם משפחתו בגיל חצי שנה, בעיצומו של גל עלייה גדול מכל העולם לישראל, לאחר הקמת המדינה. עם הגיעו לארץ יחד עם משפחתו, אב המשפחה חיכה להם בארץ, הוא הגיע כמה חודשים לפניהם.

השנה הייתה 1951, המדינה הייתה לאחר מלחמה ועם הרבה בעיות, במיוחד קושי כלכלי להכיל את גל העולים האדיר שהציף את המדינה הצעירה מעוטת המשאבים. פינו את סבא ומשפחתו למחנה עולים בשער עלייה בחיפה, שם חלה הקליטה של כל העולים לישראל באותו זמן. לאחר תקופה קצרה של מיון וקליטה ראשונית, הם עברו לגור במעברה. מעברה הינה שכונה בנויה מצריף עץ, ללא מים, חשמל ושירותים בתוך המבנה. סבא ומשפחתו שוכנו בבמעברת כפר אתא. בחורף היה קר מאוד ובקיץ היה חם מאוד.

בשנת 1955 סבי היה בן 5, הוא ומשפחתו עברו לשיכון. שיכון הינו בית רגיל, בנוי, עם חשמל, מים זורמים, שירותים ומקלחת. סבי הרגיש שמחה גדולה, המעבר אל השיכון איפשר להם חיים נוחים יותר, וכך החלו להתאקלם ולבנות את חייהם בישראל.

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

יועד: נהניתי מכל המסע ומתכנית הקשר הרב דורי. התכנית עזרה לי לראות את סבא שלי ממבט אחר וחדש, ואפילו להכיר אותו קצת יותר. נהניתי מכל המסע ולדעתי זה באמת חיבר אותנו. במהלך התכנית סבי לימד אותי שקראו לכפר אתא של שם מפעל טקסטיל בשם את"א שראשי התיבות שלו הוא "אריגים תוצרת ארצנו".

מילון

אתא
אתא חברה לטקסטיל בע"מ הייתה מפעל תעשייתי מהראשונים בארץ ישראל, והפעילה רשת לשיווק תוצרתה. המפעל נחשב עד שנות השבעים לגדול מסוגו בארץ ונסגר בשנת 1985. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אמך“

הקשר הרב דורי