מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק לישראל – רחל חזן

סבתא שלי ואני בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא עם שלושת האחים שלה
סבתא התחילה את דרכה בארץ במעברת תלפיות

שמי אמיר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, רחל חזן, יחד אנו מעלים סיפור מחייה אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורה של סבתא עוסק בעלייתה לישראל מעיראק, וחייה במעברת תלפיות בירושלים.

סבתא שלי, רחל,  עלתה בשנת 1951 עם ההורים שלה ועם עוד שלושה אחים לישראל. העלייה לא הייתה כל כך פשוטה, מכמה בחינות. כשהם הגיעו לשדה התעופה, ריססו אותם בחומר חיטוי  -DDT וזה היה משפיל. אז שלחו אותנו במשאיות למחנה מעבר. במחנה היה מבנה ענק בו היו הרבה מאוד משפחות. כל משפחה קיבלה מיטות לפי מספר הנפשות. סבתא סיפרה: "נשארנו שם בערך חודש וכשביקשנו לעבור לירושלים, כי היו לנו שם קרובים, לא רצו לתת לנו. בגלל זה עיכבו אותנו שם והפסיקו לנו את התלושים לאוכל. בסוף הם הסכימו להביא אותנו לירושלים. כשהגענו לירושלים, הגענו למעברת תלפיות, שם הקימו לנו צריף מפח, בו גרנו במשך חמש שנים. במהלך החמש שנים האלה נולדו לי שני אחים.

זכור לי שבחורף היה ממש קר והיה מטפטף גשם לתוך הצריף בפנים, ובקיץ היה ממש חם. היו שירותים אחד לכל המעברה וזה היה שירותי 'בול פגיעה'. היינו צריכים להביא מים מהברזים בשכונה. אחרי חמש השנים בנו לנו שיכונים שבהם היו לנו שירותים משלנו והיו לנו מים זורמים בברזים. אמנם היתה לנו דירה קטנה, אבל נשמנו לרווחה.

סבתא ושלושה מאחיה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא רחל: נהניתי מאוד, זה היה כמו שעות איכות להיות עם הנכד המתוק שלי.

אמיר הנכד המתעד: היה לי ממש כיף לשמוע את הסיפור של סבתא שלי.

מילון

פחון
צריף קטן מפח.

כן בדלאק
משמעות - דומה ל'כפרה'.

ציטוטים

”כשהגענו לירושלים, הגענו למעברת תלפיות, שם הקימו לנו צריף מפח, בו גרנו במשך חמש שנים“

הקשר הרב דורי