מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק לישראל והמסע שעבר דוד עד לגני תקווה

סבא של אופאל - דוד עזרא
סבא דוד עזרא בתקופת השירות הצבאי
עליית המשפחה במבצע עזרא ונחמיה

אנו אופאל עזרא ועדי דבש משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בחרנו להפגש עם סבא של אופל, דוד עזרא ולשמוע ממנו את סיפוריו.

העלייה מעיראק לישראל והמסע שעבר דוד עד שהגיע לגני תקווה

רקע

האירוע ההיסטורי השזור בסיפור משפחתי חל בשנת 1950 – במבצע "עזרא ונחמיה"  זה היה מבצע לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל עד להקמת המדינה (תש"ח – 1948) היו בעיראק ב-135,000 יהודים .וכמחציתם התגוררו בעיר הבירה בגדאד. סבא שלי, דוד עזרא, נולד בבגדאד ואביו שירת בצבא עיראק אימו נפטרה בגיל שנה ולכן סבתו, סבתא חזמה גידלה אותך, משפחתו החליטה לעלות לארץ כי שמעה על הקמת המדינה. בשנת 1950 נחקק חוק השבות המעניק לכל יהודי שרוצה להתגורר בארץ את האפשרות להתיישב בה מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים. לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. השלטון שבעיראק אסר על יציאת יהודים מעיראק, ואיים בעונשים כבדים, ורק בשנת 1950 ממשלת עיראק אפשרה ליהודים לעלות לארץ, אך עם זאת לקחה את רכושם ושללה את אזרחותם (עיין ערך מבצע עזרא ונחמיה ויקיפדיה)

בשנת 1950 נאלצו היהודים למכור את רכושם במחירים נמוכים בהרבה משווים. העיתונות יצאה בתעמולה שקראה לא לקנות את חפצי היהודים היוצאים. אחד העיתונים, "אל-צלאח", פרסם כרוז שהטיף להחרים את רכוש היהודים: "אל תקנו בגדים משומשים מאת היהודים! אל תאפשרו להם למכור אותם!…הקניות מהיהודים הורסות את השווקים ומערערות את כלכלת המדינה; על כן החרימו אותם!".

"סבא שלי, סבא דוד, עלה לארץ ב – 16 בנובמבר בשנת 1950 בזכות מבצע "עזרא ונחמיה", הוא הגיע ברכבת אווירית מבגדד לשדה התעופה לוד בישראל. סבי שהיה בן שלוש. סבתו וגם בני משפחה נוספים עלו על הטיסה הזאת ונחתו בארץ. שנה לאחר מכן אביו עבדאללה עזרא עלה לארץ.

מבצע עזרא ונחמיה נמשך עד ינואר 1952, לאורך עשרים חודשים בדיוק. יהודים מעיראק הגיעו לישראל בדרך האוויר ב-900 טיסות 110,618. סבי ומשפחתו התיישבו תחילה בקריית שמונה ולאחר מכן עברו לעיר בית שאן שם גרו הרבה שנים. סבי דוד, עבר במהלך שנות חייו ערים רבות, עד שהיגיע לגני תקווה. סבא דוד היה מנהל עבודה בחברת בנייה אפריקה ישראל, חברה גדולה שבנתה בתים באין ספור יישובים ברחבי המדינה, ביניהם גם בגבעת סביון, מכל המקומות שאותם הכיר היטב הוא בחר כמקום מגוריו לו ולמשפחתו את היישוב גני תקווה!!!

חוויות ותחביבים מתקופת הילדות והבגרות

מסיפורי סבי למדתי, שהיה ילד פעלתן, מלא מרץ וברוך כשרונות. סבא דוד היה מילדותו חובב ספורט הוא תמיד אהב לעשות פעילות אקרובטית ופעלולים.

בתמונה זו דוד קופץ דרך חישוק שעלה באש    

תמונה 1

עם סיום לימודיו התגייס סבא בגיל הגיוס לצה"ל ושירת בחייל השיריון, בחטיבה קרבית. סבי המשיך במהלך כל השנים לשרת במילואים ביחידת השריון עד לגיל 50. במהלך שנות שירותו במילואים, השתתף סבא דוד במלחמות ישראל: במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת שלום הגליל.

 סבא דוד בתקופת שירותו בצבא

תמונה 2

כשרון אומנותי

סיפרתי כבר על כך שסבי דוד מבורך בכישרונות, נושא האומנות קרוב לליבו וגם היום הוא ממשיך ועוסק בעיקר בצילום ובפיסול. מכל היצירות והתמונות שהוא הראה לנו במפגשים בחרנו בשתי תמונות של עבודות פיסול אותם יצר מחימר.

מעבודותיו של סבא דוד – פסל מחימר 

תמונה 3

מעבודותיו של סבא דוד – פסל מחימר 

תמונה 4

 

סיפור על חפץ מיוחד שעובר מדור לדור

במהלך המפגשים סיפר לנו סבא דוד על חפץ מיוחד שעובר במשפחה מדור לדור – זהו תליון שעבר בירושה מאימא של הסבתא שלו, לסבא היה חשוב לספר על חפץ זה, שבו יש את כל הסמליים היהודיים, מגן דוד ולוחות הברית עם עשרת הדברות. התליון שמייצג את כמיהתם וחלומם של בני משפחתו להגיע לארץ ישראל – חלום שהתגשם – הם עלו לארץ וגדלו פה את ילדיהם ואנו הנכדים היום מתעדים את סיפוריהם. והתליון ימשיך וינדוד ויעבור הלאה לנכדים.

 התליון שעובר במשפחה מדור לדור

תמונה 5

גני תקווה

סבא דוד צילם ממרפסת ביתו בגני תקווה את בניין התאומים שנבנה בגני תקווה. הצילום נעשה די בתחילת הבניה שלו. התמונה הזו ממש משקפת את תנופת הבנייה הענקית שיש בגני תקווה בשנים האחרונות, בהם היישוב צמח וגדל ובקרוב יוכרז כאם ועיר בישראל.

 תנופת בנייה בגני תקווה

תמונה 6

סבא דוד מאחל איחולים לגני תקווה על ציון 70 שנותיה 

סבא דוד מאחל לגני תקווה, ביום חגה לציון 70 שנותיה, שתמשיך לפרוח ולשגשג ושאנשים רבים יבואו לגור כאן.

הזוית האישית

סבא דוד עזרא: נהנתי לספר את הסיפור שלי ולהעביר את סיפוריי לאופאל נכדתי ולחברתה עדי. אני מאוד נהנתי מההקשבה וההתעניינות שלהן, היה לי מאוד כיף לשתף ואני חושב שזו יוזמה נהדרת. שמחתי להעביר את הסיפור שלי ולדעת שהוא יועלה למאגר סיפורי מורשת של מוזיאון אנו – מוזיאון העם היהודי.

אופאל הנכדה: פעילות זו תרמה לי המון, למדתי מלא דברים חדשים על סבא שלי שלא ידעתי לפני כן, למדתי על העלייה הגדולה מעיראק ועל מבצע עזרא ונחמיה, שלא הכרתי. גיליתי שיש לנו חפץ שעובר במשפחה מדור לדור, שלא ידעתי לפני כן על חפץ זה. מאוד נהנתי לשמוע את סבי מספר את סיפורו.

עדי החברה: הפעילות תרמה לי בידע חדש והבנה גדולה יותר על חייהם וסיפורם של מבוגרים. נהנתי לחקור ולגלות דברים חדשים למדתי פרק נוסף בהסטוריה על עליית יהודי עיראק, ואפילו למדתי מילה בעיראקית. הרחבתי את הידע שלי על תרבויות ומסורות בחברה שלנו בישראל.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התליון מייצג את כמיהתם וחלומם של בני משפחתו להגיע לארץ ישראל – חלום שהתגשם“

הקשר הרב דורי