מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק והשירות בצבא

סבא ואני בארצות הברית
סבא בחתונתו
סבא מספר על החיים בעיראק, ואיך לחם בשלוש מלחמות

אני שאול משיח נולדתי ב-1947 בבגדד שבעיראק.

הייתי בן שלוש כשעליתי לארץ ולא הספקתי ללמוד בבית ספר. בעיראק גרתי בבית גדול  וחייתי חיים טובים, אני זוכר שאבא שלי היה לוקח אותי לנהר הפרת, והיינו יושבים במסעדה ומאכילים את הברווזים בלחם.

נהר פְּרָת הוא נהר העובר בטורקיה, סוריה ועיראק. הפרת נחשב לגבולה הדרום-מערבי של מסופוטמיה. אורכו של נהר פרת הוא כ-2,800 ק"מ, והוא הנהר ה-14 באורכו באסיה, והארוך ביותר במערב אסיה. שטח אגנו משתרע על 444,000 קמ"ר. מקורותיו של הנהר הם בהרי אררט ומצפון-מערב לארזורום שברמת ארמניה. (ויקיפדיה)

עליתי ארצה בפסח 1950. המשפחה שלי עלתה לישראל, מכיוון שהם רצו להגיע לארץ הקודש. עלינו ארצה עם מטוס, והטיסה ארכה כחמש שעות.

בשנת 1965 כשהגעתי לגיל שמונה עשרה וחצי, התגייסתי לצבא ההגנה לישראל. שיבצו אותי לחטיבת גולני והעלו אותי ישר לטירונות. האימונים לא היו כל כך קשים בחטיבה. חטיבת גולני היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, והייתה לחטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות. הצבע החום מסמל את הלוחמים הראשונים של החטיבה שהיו עובדי אדמה שגויסו. (ויקיפדיה)

בזמן שירותי נלחמתי בשלוש מלחמות. בזמן השירות הסדיר לחמתי במלחמת "ששת הימים" ובמילואים במלחמת יום כיפור ומלחמת ההתשה.

אני זוכר שב-1966 לפני מלחמת ששת הימים, שלחו אותי לירושלים שהייתה חצויה לשניים, והייתה מובלעת בתוך שטח ירדן. ירושלים המחולקת, או ירושלים החצויה, הוא שמו של מצב גאו-פוליטי ושל תקופה בת 19 שנה בתולדות ירושלים במאה ה-20, בין מלחמת העצמאות ב-1948 למלחמת ששת הימים ב-1967. בתום מלחמת העצמאות, בעקבות הסכמי שביתת הנשק, נחצתה העיר ירושלים בין מדינת ישראל לבין ממלכת ירדן. (ויקיפדיה).

כדי שנהיה מוכנים למלחמה היינו יורדים לאימונים בדרום – בנגב. כמו כן, היינו נשלחים לשמור על הקו בין סוריה לישראל ובין לבנון לישראל, הינו שוכבים בלילה מארבים כדי למנוע למסתננים להגיע לישראל.

הזווית האישית

אוראל: אני מאחל לסבא חיים טובים, וסבא מאחל לי הצלחה בחיים.

מילון

גולני
חטיבת גולני היא חטיבת חי"ר סדירה בצה"ל הנמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, אשר השתתפה בכל מלחמות ישראל.

ציטוטים

”לפני מלחמת ששת הימים שלחו אותי לירושלים שהייתה חצויה לשניים. “

הקשר הרב דורי