מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו של פנחס בניסטי

שחר הנכדה עם סבא פנחס בניסטי
פנחס ודינה בחתונת הזהב שלהם עם נכדיהם
ההתאקלמות בישראל ותחביב הדיג של סבא פנחס

פנחס בניסטי נולד בשנת 1941, במרוקו בעיירה מוגדור. הוא נולד להוריו – דוד ומזל. לפנחס היו שישה אחים, כיום נשארו שלושה אחים. פנחס הוא האח הצעיר במשפחה. הוא מתגורר בעיר בית שאן, נשוי לדינה בניסטי.

כאמור, פנחס נולד במוגדור שבמרוקו, שם חיי עד גיל 10 בערך. שם למד בבית הספר בכל יום מלבד יום ראשון, בו לא היו לימודים ובמקום לבית הספר היו הולכים לבית מדרש ללמוד תורה. פנחס אהב ללכת לים לדוג לאחר הלימודים.

העלייה לארץ

בשנת 1952 (לערך), כשפנחס היה בן 10, הוא עלה לארץ בעליית הנוער ללא ההורים שלו, ורק לאחר תקופה קצרה עלו הוריו באונייה נוספת. כשהגיע לארץ הועבר למעברת "מנסי" באזור מגידו עד שהוריו הגיעו. פנחס שהה כשנה וחצי במעברה, הוריו ואחיו היו איתו, הם חיו באוהל במשך כשנתיים. במעברה לא היו שירותים באוהלים ולא היו מים לשתות, לכן היו עושים צרכים בטבע, ומים שותים מהבאר. את הילדים היו לוקחים בבוקר ללמוד בנווה יער, משאית הייתה אוספת אותם בבוקר ומחזירה אותם בערב. לאחר מכן עברה המשפחה למעברה בעיר בית שאן, שם קיבלו צריף, זו הייתה התקדמות מאוהל. את פנחס העבירו לקיבוץ גבעת ברנר עם כל הנערים, שם הם ישנו אכלו וגדלו, למדו ועבדו שם והיו חוזרים לבית הוריהם פעם-פעמיים בחודש. פנחס למד בקיבוץ גבעת ברנר עד גיל 18, אז התגייס לצבא.

שירות צבאי

פנחס התגייס לצבא, עבר טירונות בשריון ותותחנים, שירת במשך שלוש שנים כנהג תובלה בגדוד שם למד את הנהיגה. כשפנחס סיים את השירות הצבאי הוא היה משרת במילואים. כשפרצה מלחמת ששת הימים, באו לקחת אותו מבית הכנסת בעיר בית שאן. פנחס נלחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים. קשה לו לספר על כך, מכיוון שאיבד חברים רבים במלחמות אלו, הוא שיתף בקצרה שהיה לו קשה אך הוא נלחם עד תום המלחמה.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

לפנחס היה חבר בשם מקס, למקס הייתה אחות בשם דינה. כשפנחס היה הולך לביתו של מקס – שם הכיר את דינה. דינה עבדה בנקניקיות טירת צבי ופנחס היה עובד על טרקטור במפעלים בטירת צבי, שם הם התחברו והכירו עוד יותר. בשנת 1964 דינה ופנחס נישאו, פנחס היה בן 22 ודינה הייתה בת 18. לאחר כשנה נולדה בתם הבכורה הדסה, דינה הייתה בחופשת לידה ופנחס עבד במפעלים אזוריים. לאחר כשלושה חודשים דינה רצתה לחזור לעבודה אך גילתה שוב שהיא בהריון, לכן לא יכלה לחזור לעבוד. פנחס עבד שעות רבות ביום על מנת לפרנס את ביתו בכבוד. נולדו להם שני ילדים בשנתיים: הדסה וירון. פנחס ודינה גרו בבית שאן, דינה גידלה את הילדים ופנחס עבד ופרנס את הבית. לפנחס ודינה נולדו חמישה ילדים: הדסה, ירון, אבי, איתן וליאור. כיום, פנחס ודינה עדיין גרים בבית שאן, יש להם חמישה ילדים, עשרה נכדים וארבעה נינים.

מקצוע ועיסוק

פנחס עבד במהלך כל שנות עבודותיו במפעלים אזוריים, שם היה נוהג בטרקטורים ולאחר מכן נהיה נהג תובלה על משאית. בזמנו זה היה תפקיד מבוקש מאוד מכיוון שלא היו הרבה אנשים עם רישיון נהיגה ובעיקר לא למשאיות תובלה. פנחס עסק בעבודה זו עד שיצא לפנסיה.

תחביבים – הדיג של סבא פנחס

תחביבו העיקרי של פנחס היה דיג. פנחס אהב מאוד לדוג. לאחר הפנסיה העיסוק העיקרי שלו היה לדוג, הוא היה מעמיס באוטו את הציוד, את החכה, אוכל לדגים וצידה בשבילו ונוסע לים או לתעלות, שם היה דג דגים. לפנחס היה את כל הציוד הנחוץ לדיג: מקרר קטן בו היה שומר את הפיתיונות של הדגים, היו לו חכות מכל הסוגים וברמות מאוד מקצועיות. פנחס נהנה מאוד מתחביב זה, היה נוסע מרחקים גדולים על מנת לדוג במקומות יפים ומיוחדים, הוא היה מתארגן עם צידנית מלאה באוכל שתייה וציוד לדגים ונוסע.

הזוית האישית

שחר הסטודנטית המתעדת: הייתה לי חוויה מדהימה לכתוב את הסיפור של סבא שלי. למרות שהוא סיפר לנו לפעמים כל מיני פרטים, אלו דברים שלא מעניקים להם תשומת לב ביום יום ולכן כתיבת הסיפור שלו תישמר אצלי לדורות הבאים בעזרת ה', שאוכל לספר להם על סבא פנחס המדהים. נהניתי מאוד לקחת חלק בתכנית הקשר הרב דורי. לדעתי זו משימה מופלאה, מחברת בין סבא לנכדה, מעניקה זמן איכות רב יחד ושומרת על זכרונות.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. מקום המדינה ועד ל-1952, העלייה לארץ הייתה גדולה במיוחד. באותה התקופה, מעל 27,000 ילדים ובני נוער הצטרפו לעליית הנוער. כל הנערים שהיו ב"בתי עליית הנוער" בערים ברחבי אירופה עלו לארץ. בשל כמות העולים הגדולה, נפתחו מחנות מעבר ומיון בכמה מרכזים בארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פנחס נהנה מאוד מתחביב הדיג: הוא היה נוסע מרחקים גדולים על מנת לדוג במקומות יפים ומיוחדים“

הקשר הרב דורי