מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו של סבא דוד אביטבול

סבא דוד עם סבתא גיטה בצעירותם
סבא דוד עם סבתא גיטה בחתונתם
ילדותו של סבא דוד וציוני דרך מרכזיים בחייו

שמי הדר, לתיעוד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בחרתי בדמותו של סבא שלי, דוד ז״ל, כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייו. בחרתי בסבא משום שהוא חשוב ומשמעותי בחיי. סיפור חייו כמובן הוא מפי אבא שלי.

ילדותו של סבי לא הייתה קלה במיוחד, משום שאביו נפטר בגיל צעיר. סבא לקח את האחריות על משפחתו ודאג לשש אחיותיו, הוא היה הבן היחיד. סבי נולד, חונך וגדל בעיר רבאט שבמרוקו. הוא למד בבית ספר דתי, וחונך בבית ספר לימוד עברית והכנה לעלייה לארץ ישראל. סבא אהב לנסוע באופני מירוץ, הוא נהג להשתתף בתחרויות וזכה פעמים רבות במקומות ראשונים. במהלך שנת 1967 החליטה משפחתו של סבי לעלות ארצה באוניית מעפילים ששמה "הרצל". הם שטו בחשיכה ובלילה. הגיעו לנמל במרוקו כל בני משפחתו של סבי, אשתו גיטה, אמו ואחיותיו: רוזה, פרלה, סימי חנה – כולם יחד עלו לארץ ישראל.

הדרך הייתה ארוכה ונמשכה דרך נמל בצרפת, על כן ההפלגה ארכה מעל שבועיים מתישים וארוכים. כעבור שבועיים הם הגיעו לנמל חיפה כעולים חדשים. הם התמקמו ברעננה והחלו את חייהם החדשים, סבי עלה לישראל בגיל 25.

לאחר שהתחתן עם סבתי במרוקו, נולדו להם שני ילדים ששמם יוסף וסילבי. לסבי היה מקצוע – חייט, הוא תפר חליפות וגוזר דגמים לחליפות נשים וגברים כיחד. ברעננה הוא פתח חנות מכירת בגדים ותפירת חליפות מיוחדות ומושקעות לאירועים לגברים ולנשים.

סבי הכיר את סבתי כשהייתה מזכירה ראשית בבית משפט מחוזי במרוקו. באחד הימים הוא הגיע לשם בכדי לסדר מספר נושאים, הוא הציע לסבתי ארוחת ערב ומאז יצאו כזוג והתחתנו.

סבא דוד וסבתא גיטה ביום חתונתם

תמונה 1

תחביביו של סבי היו משחק כדורגל וספורט אתגרי, אופני מירוץ והשתתפויות בתחרויות אולימפיות ברכיבה באופניים.

הזוית האישית

הדר: אני רוצה להודות לאבי שסיפר לי את הסיפור על החיים של סבא דוד. למדתי הרבה על העבר של משפחתי בזכות הסיפור שסיפר לי אבא, ואני שמחה שתיעדתי את סבא במאגר המורשת.

מילון

רַבַּאט
רַבַּאט (בערבית: الرباط,) היא בירת מרוקו. אוכלוסייתה של רבאט מונה כ־577,000 תושבים (2014). היא העיר השביעית בגודלה במדינה. העיר שוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי, על גדתו המערבית של הנהר בו רגרג (Bou Regreg). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להיות קודם כל בן אדם טוב“

הקשר הרב דורי