מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מלוב לישראל – סבתא תקווה (אינס) חכמון

המשפחה של סבתא בלוב
סבתא תקווה (אינס) וסבא שלום בחתונתם
על קשיי הקליטה, בית ההורים, וציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי נויה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, תקווה אינס חכמון, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא נולדה בשנת 1940 בבנגאזי שבלוב, היא עלתה ארצה יחד עם ההורים מלוב בשנת 1950. בלוב ההורים שלה היו מאוד עשירים ומבוססים:  אביה היה מורה, חזן, שוחט ופעיל עלייה. להוריה קראו ג'וליה ובכור סבן.

פעלו של אבי – מאלבום התמונות

תמונה 1

תמונה 2

כאשר הם עלו ארצה הם שוכנו באוהלים באור יהודה בתנאים מאוד קשים, אבא של סבתא ממש רצה לחזור ללוב אך אחיותיה של סבתא, רחל וג'ינה היו בקיבוץ ואימא של סבתא לא רצתה לחזור בלעדיהן. התנאים באוהלים היו נוראיים. בחורף היה גשמים, שלגים, סופות ובנוסף לכך גם בתקופת הקיץ המצב לא השתפר, היה חם מאוד, שרב כבד והמעלות הגיעו לרמות גבוהות מאוד ובלתי נסבלות. באותה תקופה לא היו ברזים ובכדי למשוך מים הם סחבו מים ממרחקים, לא היה חשמל והם השתמשו בעששיות.

סבתא למדה בבית ספר "רבי סעדיה גאון". לכבוד כיתה א' תפרו לה תיק מבד בצבע כחול שהייתה מאוד גאה בו. סבתא הייתה תלמידה טובה וממושמעת. בתקופה שלה הכבוד והערכה כלפי המורים הייתה גדולה מאוד. סבתא הייתה מלכת הכיתה, מה שהקנה לה הרבה הטבות. היא הייתה טובה לילדים. ילדי הכיתה מאוד אהבו אותה וכולם היו חברים טובים שלה. לטיולים השנתיים הם היו יוצאים בסוג של משאית עם שתי שורות של ספסלים מעץ. לא היה פאר והדר אבל היה כיף.

לסבתא יש 11 אחים (כולל סבתא). סבתא אהבה לשחק עם אחיה וחברותיה: במחניים, קלאס, קפיצה בחבל, גומי וכדורשת. התחביבים של סבתא היו: לתפור ולצאת לטיולים עם רשות הגנת הטבע, טיולים בשטח ישראל. סבתא אהבה ללכת בתקופת הבגרות שלה עם חברותיה לצופים.

בגיל 17 סבתא עבדה בחנות הלבשה תחתונה על שם מיה במפעל, שם הייתה נציגת העובדים. בחנות זו העבודה הייתה בתנאים קשים. אסור היה לדבר ואסור היה לאכול, תנאי התעסוקה היו נוראים מאוד. סבתא סיימה בהצלחה קורס אחיות בירושלים ולאחר מכן סבתא שמשה כאחות בבית חולים בלינסון פתח תקווה.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

סבתא הכירה את סבא שלום כשהיא ואחותה ג'ינה הלכו לחנות בשר של חבר של סבא שלום. למוכר בחנות קראו מינו, ברגע שסבא שלום קלט שסבתא נכנסה לחנות הוא אמר: "זאת תהיה אישתי". מאז הם התחילו לצאת, סבא שלום ביקש מאחותה ג'ינה לקשר ביניהם ומאז הם ביחד. לסבתא אינס וסבא שלום יש ארבעה ילדים: מירה, מיכל, מני וגלית.

בנוסף לכם יש להם גם עשרה נכדים: נויה, אוראל, דן, טל, רום, אריאל, רפי, מאיה, אמיר ובנימין.

הזוית האישית

נויה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ומאד נהנתה לשמוע את סיפורה של סבתה

מילון

עששית
כלי תאורה קטן שבו פתיל דלוק טבול בחומר בערה.

ציטוטים

”לכבוד כיתה א' תפרו לסבתא תיק מבד בצבע כחול שהייתה מאוד גאה בו“

הקשר הרב דורי