מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מבגדאד

אנדרטה ברמת גן, לזכר יהודי עיראק שהוצאו להורג בידי שלטונות עיראק
רבנים בבגדאד
סיפור העלייה של סבתא אידה

שמי תומר שני השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, שמעתי את סיפוריה של סבתי אידה שני ותעדתי את סיפורה. סבתא אידה נולדה בעיר בגדאד שבעירק בשנת 1943 ועלתה לישראל.

רקע – עליית יהודי עיראק לישראל

"ערב הקמת המדינה שררה אווירה של פורענות. הממשלה העיראקית הכריזה על משטר צבאי… השלטון בעיראק החל להחמיר עוד יותר את מסע הרדיפות, העלילות והדיכוי נגד היהודים…לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, (בעקבות חללי צבא עיראק במלחמת העצמאות ובשל שבויים מצבא עיראק שטופלו בידי צה"ל) רדיפה שגרמה להתגברות תנועת הבריחה לישראל, בעיקר דרך איראן. ידועה גם הגעה של חלק מבני הקהילה לקיבוץ בית הערבה, ומספר יהודים שניסו להגיע לישראל דרך סוריה. בשנות ה-50 החל מבצע עזרא ונחמיה שבו הועלו רוב בני הקהילה הנותרים, כתוצאה מהחלטתה של ממשלת עיראק, לפיה כל יהודי יכול לעזוב את המדינה, בתנאי שיוותר על אזרחותו ועל רכושו. במבצע הועלו לארץ ישראל כמעט כל חברי הקהילה – מעל 120,000 נפש, ונותרו אלפים ספורים".

סבתא אידה עלתה לארץ בעלייה הגדולה של יהודי עירק מבגדאד לתל אביב שבישראל. סבתא מספרת שהיא עלתה לארץ בעקבות זה שכל היהודים בבגדאד עזבו בגלל החיים החמים והקשים שבעיראק. היה שם מחסור באוכל ומים קשה מאוד, וכל הצרכים העיקריים היו קשי השגה. אז המשפחה של סבתא ביחד עם כל היהודים החליטו לעלות לארץ.

דודה של סבתא שלי גרה בתל אביב וביום שסבתא והמשפחה החליטו לעלות מעיראק הם שלחו 1000 ליש"ט לדודה כדי שתקנה להם בית באזור, וכך היא עשתה. סבתא והמשפחה עלו דרך מעבורות והגיעו לארץ וגרו ברמת גן.

הזוית האישית

תומר שני מתעד את סיפור עלייתה של סבתא אידה מבגדאד שבעירק.

מילון

עליית יהודי עיראק
ערב הקמת המדינה שררה אווירה של פורענות. הממשלה העיראקית הכריזה על משטר צבאי... השלטון בעיראק החל להחמיר עוד יותר את מסע הרדיפות, העלילות והדיכוי נגד היהודים...לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, (בעקבות חללי צבא עיראק במלחמת העצמאות ובשל שבויים מצבא עיראק שטופלו בידי צה"ל) ויקיפדיה

ציטוטים

”הם שלחו מעיראק 1000 ליש"ט לדודה כדי שתקנה להם בית באזור“

הקשר הרב דורי