מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאוזבקיסטן לישראל

אני ואבי בחו"ל
אבי בנערותו עם סבא וסבתא
עלייה של סבא וסבתא שלי יחד עם אבי

הי קוראים לי גיא אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ונעזרתי באבי כדי לשמוע את סיפור העלייה שלו יחד עם הוריו, סבא וסבתא שלי….. אז בואו נתחיל….

אבי, מיכאל, מישה ליטוצבסקי נולד בעיר טשקנט, באוזבקיסטן לבית משפחת ליטוצבסקי.

אבא שלי בנערותו  בטשקנט עם אביו ואמו – סבא וסבתא שלי 

תמונה 1

העלייה לישראל של סבא וסבתא

אבא מיכאל מספר על עליית המשפחה לארץ

זה היה באוקטובר 1990, הורים שלי החליטו לעלות לארץ. הייתי אז נער בן 16, להבנתי, משמעות של דבר העלייה בשבילי, זה היה כמו לטייל לארץ קסומה ששמעתי עליה כל השנים.

הדרך היתה לא קלה, יצאנו במטוס בטיסה מאוזבקיסטן למוסקבה. שם נסענו ברכבת לבודפשט שבהונגריה. כשירדנו מהרכבת, אני זוכר שהיו שם מלא שוטרים שאיבטחו את תחנה רכבת שהיתה ריקה בני אדם, זה היה מוזר מאוד.

בבודפשט, העבירו אותנו לבית הספר מקומי ושם ישנו באולם הספורט על הרצפה. באמצע הלילה עלינו על אוטובוסים ולקחו אותנו לשדה התעופה. אני זוכר שחליתי והרגשתי ממש רע.

אני זוכר את המטוס הגדול, שלא הייתי אף פעם בימי חיי במטוס. הוא היה דו קומתי, זו הייתה חוויה מרגשת שלא אשכח. בטיסה נרדמתי, הייתי לבוש בבגדים מאוד חמים, כי זו הייתה כבר העונה של סוף הסתיו, ובבודפשט היה מאוד קר.

נחתנו בארץ!!!!

אני יוצא ממטוס ומקבל מכה של שמש ואת החום  של ארץ ישראל. מה זה? לאן הגעתי? ריחות מתוקים מילאו אותי ופתאום הרגשתי טוב. איך זה קרה?  כל הטיסה הרגשתי ממש רע … ועכשיו איך שהגעתי לארץ ישראל, אני לא חולה, איזה כיף.

זו הייתה חווית העלייה לשלי יחד עם הורי לישראל מאוזבקיסטן.

הזוית האישית

סבא מיכאל: שמחתי לספר לגיא על חווית העליה שלי, ושל סבא וסבתא שלו בעלייתנו לישראל. היה כיף.

מילון

יהדות אוזבקיסטן
יהדות אוזבקיסטן נחשבת לאחת העתיקות מבין קהילות ישראל, ומורכבת מיהודים בוכרים ומיהודים אשכנזים שהגיעו אליה במהלך המאה ה-20. בשיאה מנתה הקהילה יותר מ-200,000 איש. בשנות ה-70 ובשנות ה-90 עלו רובם לישראל, ואחרים היגרו לארצות הברית ואירופה. נותרו במדינה כ-17,500 יהודים בלבד. בטשקנט שני בתי כנסת ובתי ספר של הקהילה היהודית. ויקיפדיה

ציטוטים

”למדתי המון על עליית אבי עם סבא וסבתא לישראל“

הקשר הרב דורי