מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל של סבתא שלי – מילה וורטמן

יום הולדת לסבא
סבתא עם חברים שהכירה בישראל
סבתא מילה מספרת לעדן על ההתאקלמות בארץ

שמה של סבתי הוא מילה וורטמן, היא אימא של אבא שלי. סבתא שלי נולדה באוזבקיסטן בשנת 1947. סבתא דוברת רוסית, היא עלתה בגיל 35 לארץ. היום סבתא שלי אימא לשניים וסבתא לשישה נכדים.

העלייה לארץ

סבתי עלתה במטוס לישראל עם כל המשפחה. מיד אחרי שהם עלו, הם גרו במלון בתל אביב ואחרי זה השכירו דירה ברמת גן, הם גרו כולם באותו בית (סבתא שלי, סבא שלי, אבא שלי ודוד שלי). בתל אביב הבית (שהיה מלון אבל שם שהו בו לתקופה ארוכה) היה יותר קטן מהבית ברמת גן. היום הם גרים, כל כל המשפחה שלי, בפתח בפתח תקווה (וגם אני גרתי בפתח תקווה בעבר).

הסתגלות בארץ

לפני שסבתא עלתה לישראל, הם דיברו רוסית ואז היא למדה עברית באולפן כשהייתה בת 35. היא הכירה חברים מהאולפן שלה ובעבודה שלה, סבתא עבדה איפה שמנפיקים כרטיסי ויזה. לסבתא שלי היה קל להסתדר בעבודה, העברית שלה התחילה להיות טובה וכשהיא עלתה הרבה אנשים עזרו לה להבין ולדבר.

סבתא שלי הכירה את סבא שלי בטשקנט בשנת 1973. הם התחתנו שם והביאו ילדים בארץ. עבודות שעבדה בהן כשעלתה לארץ: ORDOKARD  ובמפעל מפרס כץ, היא מנהלת חשבונות.

היום סבתא שלי בפנסיה. התחביב אהוב עליה זה לבשל אוכל, כל חג היא מארחת אותנו ומבשלת הרבה אוכל.

הזוית האישית

עדן: היה לי מאוד מעניין לעשות את התכנית הזו עם סבתא שלי. מאוד התחברתי אליה ולמדתי עוד דברים חדשים עליה, למדתי על העלייה שלה, שהייתה עבורי מאוד מסקרנת ונשמעת אולי גם קצת כיפית. לי היה מאוד מעניין לעשות את הסיפור הזה עם סבתא שלי, כי זה עוד זמן איכות איתה ולפגוש אותה יותר זה עוד יותר כיף.

סבתא מילה: לי היה מאוד כיף להיות עם הנכדה שלי ולראות אותה יותר באמצע השבוע (אני רואה אותה פעם בשבועיים), ולדבר איתה על העלייה שלי. זה מאוד מרגש עבורי, נהניתי לספר על מה שקרה לי בעבר ולהראות לה תמונות שלי מפעם, זה העלה לי חיוך שככה אני משתפת אותה ושהיא תזכור גם את העבר שלי ואת הסיפור שלי.

מילון

ויזה
אשרת כניסה למדינה זרה.

ציטוטים

”לסבתא שלי היה קל להסתדר בעבודה, העברית שלה התחילה להיות טובה וכשהיא עלתה הרבה אנשים עזרו לה להבין ולדבר“

הקשר הרב דורי