מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל והמצאת הטלפון – סבא קלוד זרקא

במפגש בנושא גלגולו של חפץ
הוריו של סבא
מתוניסיה לישראל

שמי דוריאן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, קלוד זרקא, יחד אנו מעלים סיפור מחייו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי נקרא  קלוד בגלל שהוא נולד בתוניס. באותו הזמן היה שלטון צרפתי והשמות שניתנו היו צרפתיים. הוא נולד בסביבה יהודית שבה גרו הרבה יהודים. לפני שהוריו החליטו לעלות לישראל, ביתם היה בן ארבעה חדרים, הם גרו שם תשע נפשות.

המשחקים ששיחקו היו קלאס, קפיצה בחבל, כדורסל וכדורגל. בקרבת מקום היה חוף ים ובית כנסת. לאביו קראו יצחק ולאמו מרסל. שמות אחיו ואחיותיו: בוריס, ג'וג'ו, מאיר, גוליאת, אנט, הוגת. אביו היה חייט ואמו עקרת בית. הבגדים שלבשו היו מודרניים. לפני שנולד, אחיו נספה בשואה בתקופה שהגרמנים כבשו את תוניס. הגרמנים הרגו את אחיו, כשהיה יחסית קטן בגיל 12-13. הם הרגו אותו בזמן שהסתובב ברחובות. שנתיים לאחר הרצח סבא קלוד נולד.

בשבתות היו הולכים לבית כנסת ובצהרים היו משחקים כדורגל או הולכים לים. הקניות נעשו במכולת ובשוק. את חבריו הכיר ברחוב ובבית הספר. בשעות הפנאי היה משחק משחקי חברה. סבא שלי לא כל כך זוכר את בית הספר משום שבגיל 9 עלה לישראל, אך הוא זוכר שהעונשים העונשים היו מכה עם סרגל.

המאכל המקובל והאהוב עליו באותם ימים היה סנדוויץ' תוניסאי. לסבא ואחיו כמעט ולא היו ממתקים. הם שמעו מוזיקה צרפתית ורקדו ריקודים סלונים. אז נהגו לשמוע את ה"חיפושיות", הביטלס. סבא אהב מוסיקת פופ. את הריקודים הם נהגו לרקוד בבתים וריקודים סלונים בסלון. לפעמים כדי ליהנות הם שמעו מוסיקה והלכו לים. אז לא היה שום אמצעי תקשורת. כדי לבלות הם היו מטיילים ברגל למקומות יפים עם נוף יפה.

סבא הכיר את סבתא במפגש ברחוב. כיום יש לו שלושה בנים ושישה נכדים. רוב ילדיו עובדים בעסק משפחתי ובן אחד עובד בהייטק.

הם עלו לישראל בשנת 1955 והסיבה לעלייתם הייתה שרוב היהודים עזבו את תוניסיה. הם הגיעו באנייה לישראל ולנתניה. הם למדו את השפה בבית הספר. כשסבא עלה לארץ הוא לא הרגיש כל כך בנוח. הוא היה לחוץ. כשהם עלו לארץ הם היו בהאנגר של הצבא הבריטי. אחרי שנה הם קיבלו בית והשתמשו בתלושי מזון. בעת הכרזת המדינה, סבא שלי היה עוד בצרפת.

ההמצאה שהקלה על החיים והעבודה של סבא היא הטלפון. לפני שהיה טלפון, הוא היה הולך לאנשים שרחוקים ממנו כדי להגיד דברים ולהעביר מסרים. הטלפון חסך לו זמן בעבודה.

הזוית האישית

דוריאן הנכד המתעד: התכנית חיזקה את הקשר עם סבא ולמדתי דברים חדשים שלא ידעתי עליו.

סבא ואני במסגרת התכנית במקום האהוב עלי בבית הספר 

תמונה 1

מילון

תלושי מזון
מדיניות תלושי מזון היא תוכנית ממשלתית המאפשרת למחזיקים בתלושים לרכוש תמורתם מזון, או מצרכים אחרים כפי שהוגדרו על ידי הממשלה. מדיניות זו ננקטת כאמצעי לתמיכה באוכלוסיות חלשות ונזקקות בזמן מלחמה.

ציטוטים

”הטלפון - ההמצאה שהקלה על החיים של סבא “

”לפני שנולד, אחיו של סבא נספה בשואה בתקופה שהגרמנים כבשו את תוניס. הגרמנים הרגו את אחיו“

הקשר הרב דורי