מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל של ג'קלין (ג'קי) פדלר

שיינא וסבתא במפגש בביה"ס
סבתא בילדותה בביה"ס H.A JAC School
ילדותה של סבתא ג'קי בדרום אפריקה

שמי שיינא, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, ג'קי פדלר, יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתא ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא מספרת: "נולדתי בדרום אפריקה בשנת 1950 וגדלתי שם עד גיל 21. אהבתי מאוד לשחק טניס וגם לשחות, אבל הכי אהבתי לקרוא. למדתי עד כיתה ו' בבית הספר H.A JAC School ומכיתה ז' למדתי בבית הספר WAVERLEY GIRLS HIGH. בביה"ס למדתי אנגלית, צרפתית, הולנדית, מתמטיקה ביולוגיה ומדע. אהבתי מאוד את ההפסקות ובעיקר אהבתי לשחק כדורסל עם החברות ולדבר איתן.

חתונה ונדודים 

כשהתחתנתי עם בעלי יונתן עזבנו את דרום אפריקה ועברנו לגור בגרמניה, שם נולדו לנו שתי בנותינו: מרים ושירה. בהמשך עברנו ללונדון ובשנת 1983 עלינו לארץ, בגלל הציונות ובגלל שלא הרגשנו טוב בלונדון. רצינו לחיות במדינת ישראל. השנה הראשונה בישראל הייתה קשה, אבל בהמשך מאוד נהנינו והרגשנו ממש בבית. כשעלינו הייתי בת 33. הדבר הכי קשה עבורי היה ללמוד את השפה העברית.

החלום שלי היה לטייל בכל העולם ובסוף גם כמעט הגשמתי אותו וטיילתי הרבה מאוד בעולם.

מנהג מסויים סביב שולחן החג 

כבר כילדה אהבתי את חג הפסח. כשעלינו לקיבוץ בית העמק, חגגנו את החג ומאוד אהבתי את השירים. בבית העמק עשינו סעודת פסח משותפת עם כל הקיבוץ והיה מאוד נחמד לשבת יחד ולשיר מסביב שולחן אחד. כל אחד בחר איפה וליד מי לשבת ובמשך כל סדר הפסח שרנו שירים. המנהג שהכי אהבתי היה תנועות הידיים הייחודיות שהתלוו לכל שיר ששרנו יחד.

צילום כיתתי 

התמונה צולמה בשנת 1968 בשעות אחר הצהרים בחצר בית הספר. הצטלמנו כל הכיתה, בנים ובנות. אפשר לראות שהייתה תלבושת אחידה אחת לבנים ואחרת לבנות. צילם אותנו צלם מקצועי ולקחנו את עניין הצילום מאוד ברצינות."

סבתא בילדותה בביה"ס H.A JAC School

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא ג’קי: המפגשים במסגרת התכנית היו ממש טובים. הייתה אווירה מאוד חגיגית וכיפית. ראיתי שגם המבוגרים וגם הילדים נהנו. זו הייתה חוויה מאוד חיובית עבורי.

שיינא הנכדה המתעדת: היה לי מאוד נחמד ללמוד על סבתא ומאוד נחמד ללמוד על המשפחה בדרך קצת שונה.

מילון

ליל פסח
ליל הסדר או ליל פסח הוא שמו של הלילה הפותח את חג הפסח החל בליל ט"ו בניסן במסורת היהודית. עיקרו של ליל הסדר בהלכה הוא סיפור מעשה יציאת מצרים הכולל את היציאה לחירות מהשעבוד המר באופן נסי ואת העברת המסורת לדורות הבאים. את ליל הסדר נוהגים לציין בטקס יהודי במהלך סעודת החג. המונח "סדר" השתמר ביהדות אשכנז. אצל יהדות ספרד הסעודה כונתה הגדה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1983 עלינו לארץ, בגלל הציונות ובגלל שלא הרגשנו טוב בלונדון. רצינו לחיות במדינת ישראל“

הקשר הרב דורי