מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לירושלים בעת המלחמה – פנינה גל

סבתא ואני ב2022
עמדתי בטרמפ לירושלים ב1967
לנסות להגיע הביתה בעיר רפאים נצורה

שמי פנינה גל. נולדתי בעיראק ועליתי לישראל בשנת 1951. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחיי יחד עם נכדתי נועם. סיפורי עוסק בתקופת מלחמת ששת הימים, בעודי חיילת בשירות צבאי, המתגורתת עם הוריה בירושלים.

כשפרצה מלחמת ששת הימים, הייתי מורה חיילת בישוב אבן שמואל שליד קריית גת. שמענו שפרצה מלחמה ויורים גם על ירושלים. לא הייתה דרך להודיע מה המצב בירושלים ולהורים שלי לא הייתה דרך לדעת מה איתי, כיוון שלא היה טלפון בכל בית.

רציתי לנסוע הביתה אך לא הייתה תחבורה לירושלים. נתנו לנו אפשרות להגיע בכוחות עצמנו הביתה, ניסיתי להגיע הביתה בטרמפ. הכבישים היו די ריקים והמכונית היחידה שעצרה לי הייתה של אלוף בצה"ל. התרגשתי מאוד לנסוע עם קצין כל כך בכיר.

הגענו לירושלים הנצורה כמעט. עיר רפאים בלי אף נפש חיה ברחובות. הבתים היו עם סימני יריות. ההרגשה הייתה קשה מאוד. מהכניסה לעיר עד ביתי צעדתי ברגל, מכיון שלא הייתה תחבורה כלשהי.

ההתרגשות הייתה רבה מאד כשנפגשתי עם הוריי שלא ידעו את נפשם מרוב אושר. מיותר לציין שגם אני שמחתי כשראיתי שכולם מרגישים טוב.

בצעירותי

תמונה 1

 

הזוית האישית

נועם הנכדה: אהבתי לבלות עם סבתא ולדבר אתה על העבר.

פנינה: שמחתי מאוד לכתוב את העבר שלי ולתעדו ולהעביר זמן איכות עם נועם נכדתי האהובה.

מילון

נצורה
סגורה

הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים
הקרב על ירושלים היה אחד הקרבות המרכזיים והקשים שנערכו בחזית הירדנית בין הלגיון הירדני לבין כוחות צה"ל במלחמת ששת הימים. הקרב ארך כשלושה ימים, 5 - 7 ביוני 1967 (כ"ו - כ"ח באייר תשכ"ז). במהלך הקרב השתלטו הכוחות הישראליים על מרחב ירושלים כולו, כולל ירושלים המזרחית והעיר העתיקה בירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חייה את החיים בהנאה “

הקשר הרב דורי