מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של סבא שלמה מפולין

סבי ואני
סבא, סבתא ואני
סיפור חייו של סבא שלמה

שמי שלמה איציקובסקי

נולדתי בפולין בעיר שנקראת ולוצבק על המקום שבו נולדתי ניתן לספר שזה היה מקום יפה ומסודר עם גנים נהר ויער גדול שהינו נוסעים לשם באמצעות כרכרה עם סוס שזה היה מאד מעניין וכיף לנסוע על זה. להורים שלי היו חברים שגרו במין כפר שבו היינו הולכים בחופשות ובו הינו משחקים, נהנים וישנים שם.

הבית שבו גרתי היה נראה עם חדר אחד שהוא היה הסלון עם ספה, פסנתר כנף ותנור עם פחם היה חדר אחד עם שלוש מיטות. חדר של משרתת. חדר עם אמבטיה מברזל ותנור חימום שהיה עשיו מפחם. היה מטבח עם תנור מלבנים שעבד גם עם פחם מחוץ לבית היה מגרש משחקים גדול מאד ומאחורי הבית גן פירות. היו לנו ארבעה חדרים, מקלחת, שירותים ומטבח.

מה שזכור לי מהעבר עם השכונה שלי זה שבשכונה שלי היינו היהודים היחידים והשאר היו גויים והיה לנו חברים גויים. היה בית ספר יסודי במרחק הליכה של 10 דקות מהבית ולא רחוק מהבית איזה 20 דקות הליכה היה נהר גדול. הכי אהבתי לשחק כשהייתי ילד את המשחקים האלו: רכיבה על אופניים, ארגז חול, נגינה על פסנתר וכינור. אני לא הייתי חלק מחבורה, אבל כן, היו לי חברים טובים. לא, אנחנו לא בקשר עד היום והכי אהבנו לעשות כשנפגשנו זה לרכוב על אופניים, לנגן ולשחק בארגז חול.

מה שאיפיין אותי כתלמיד זה שהייתי תלמיד שקדן. אני מאד אהבתי ללמוד ואני עדיין אוהב. המקצוע שהכי אהבתי בתור תלמיד היה חשבון והיום אני גם מורה לחשבון. מה שהיה שונה בין הביתי ספר זה שאצלינו הייתה משמעת חזקה, אי אפשר היה להתחצף למורים בבוקר היה מסדר בוקר וכשהמורה מגיע היינו קמים.

נהגו אצלנו לחגוג את ימי ההולדת עם המשפחה והחברים. להורים שלי היו חברים שאיתם חגגנו את הימי הולדת. לא זכורה לי מתנה מיוחדת שהייתה לי.

ההיכרות עם זוגתי

הכרתי את בת זוגתי במסגרת השירות הצבאי בסיני בתקופת ההתשה. החוויה שהייתה לי זה שסבתא באה לעשות מילואים במשרד בו עבדתי והיא לא ביצעה פעילות שהטלתי עליה ועל כך רציתי לשפוט אותה לכלא.

ההצעת נישואין הייתה בבית של ההורים של סבתא ביהוד. הנישואין נערכו באולם גלי גיל ביד אליהו בתל אביב והאולם לא קיים כיום. הזיכרון המיוחד שיש לי מיום זה הוא שבאתי לקחת את סבתא ממכון יופי, להכנת הכלות ולא הכרתי את סבתא, כי כל הכלות ניראו אותו הדבר. היה מקובל לצאת לירח דבש ויצאנו לירח דבש באילת. לא זכורה לי מתנה מיוחדת שקיבלנו מחגיגת הנישואין ואשר ריגשה אותי. גרנו בתקופת האירוסין בדירה בקיראון בקומה שלישית ללא מעלית והיו בדירה שלושה חדרים מטבח, שירותים ומקלחת.

התפרנסנו כמשפחה חדשה בכך שאני שירתי בצבא קבע וסבתא עבדה במפעל לאינטרקום. אהבנו לבלות יחד כזוג בכך שמידי פעם יצאנו למועדוני לילה במתכונת של אז טיולים, טבע, סרטים. נקודות החוזק שלנו הם שסבתא ותרנית ואילו אני מעט עקשן וזה הסתדר יפה ביחד. יחד עם זאת סבתא יודעת לעמוד על שלה כשצריך.

הפכתי להיות לראשונה אבא בגיל 29. החלום שהיה לי כנער ולא הצלחתי להגשים אותו היה טייס.

הערכים שהיה לי חשוב להעביר לילדי הם ערכים של יושר, הגינות וחברות וזה בא לידי ביטוי בכך ש הסברנו לילדים אל תכונות אלו ועודדנו אותם להיות כאלו. המסר התמציתי והערך שהכי חשוב לי שילדי ונכדי יאמצו בחייהם הוא להיות ישר עם עצמך ועם חברים ולהיות עבורם שצריך.

השירות הצבאי

מה שאיפיין את השירות הצבאי שלי הוא עשייה בתחום הטכנולוגי. שירתי קרוב לביתי. מה שתרם לי אישית בשירות זה לבנות "עמוד שידרה", לדעת לעמוד על שלי כשצריך, להגיד את האמת ללא פחד. מה שלמדתי חדש על עצמי זה שאפשר לעשות הרבה דברים אם ממש חפצים בכך גם דברים קשים לביצוע.

פעילותי ותרומתי להצלחת משימות או מבצעים צבאיים הוא שהיה צורך לחלץ טנק רפואי ממעוז על קו תעלת סואץ תחת הפגזה מצרית, למרות החשש והפחד החילוץ בוצע על ידי ועוד קצין.

שיקולי היו כשבחרתי את תחום העיסוק שלי הוא שתחום מכונות עניין אותי מהנערות וכשיכולתי הלכתי ללמוד מהנדס מכונות. במבט לאחור זה היה נכון ומתאים לתעסוקתי הן בצבא והן במשך עבודתי.

ההישגים המשמעותיים שצברתי לאורך שנות לימודותי ועבודתי הוא שבצבא הייתי שותף לתכנון וייצור מוט לדחיפת טנקים פגועים, מוט חילוץ טנקים, כלוב לניפוח צמיגים ועוד. באזרחות במסגרת עבודתי במוסד לבטיחות ולגיהות הובלתי ארבעה תחרויות בשם "יוספטל" לבחירת מפעלים ומקומות עבודה המצטיינים בבטיחות, הובלתי תוכניות לשיפור הבטיחות במקומות עבודה גדולים וקטנים.

 סבא סבתא ואני

תמונה 1

הזוית האישית

אבישג: למדתי מסבא שלי שהיו לו המון חברים כשהוא היה קטן ושהוא נולד בפולין. היה לי ממש כיף להיפגש איתו ושהוא יספר לי דברים אחרים שלו ידעתי ושגם ההורים שלי לא ידעו.

סבא שלמה: אבישג הייתה מאד קשובה והיה לי חשוב לספר לה את כל הדברים על ילדותי וזה היה לי ממש כיף להפגש ולספר לה על הדברים האלה ולהראות לה שבעבר שלא היו טלפונים היה ממש כיף.

מילון

לוצלבק
עיר בפולין.

ציטוטים

”כל אדם באשר הוא“

הקשר הרב דורי