מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של סבא יוסף וסבתא גאולה מזרחי

אני ביחד עם סבא יוסף
סבא יוסף וסבתא גאולה ביחד
סבא וסבתא שלי מצד אמא מספרים

שמי רם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי וסבתי. סבא יוסף נולד בתאריך 15.1.1940 בטריפולי שבלוב. סבתא גאולה נולדה בתאריך 30.1.1943, גם היא נולדה בטריפולי.

בתקופת ילדותם לא היו מים, שירותים, ומקלחות בבתים. הם היו צריכים ללכת לבאר ולהביא מים בדלי שירותים. המקלחות היו משותפות לכמה שכנים במעברה, ואם מישהו היה צריך להתקלח היו שומרים לו על הדלת. סבא וסבתא גדלו במעברה, בה כולם היו חברים של כולם. הייתה מכולת אחת והיו מקבלים תלושי מזון לפי מספר הנפשות בבית. הם חיו בעוני. הם ישנו כולם בחדר אחד עם מזרונים על הריצפה. בבית הספר היה מבנה גדול שמחולק למספר כיתות ובו כמה תלמידים, מכיוון שהרוב לא למד אלא עבד בגיל צעיר כדי לעזור בפרנסת המשפחה.

סבתא לא שירתה בצבא וסבא שירת כחייל מאבטח. סבא נלחם במלחמת ששת הימים ובמלחמת הכיפורים. סבא וסבתא עלו לאונייה אחרי קום המדינה בשנת 1949. באונייה היה צפוף, הרבה אנשים חולים ולא היה הרבה מזון. היו הרבה ילדים והם היו צמודים להורים שלהם כדי שלא יפלו למים, כולם פחדו שיגיעו ערבים ויהרגו אותם באונייה. הם עלו למעברה בפרדסיה ושם חיו שנתיים עד שעלו לשכונות בנתניה. סבא עלה לשכונת רמת הרצל וסבתא עלתה לשכונת גן ברכה.

סבא היה בן 11 כשעלה לארץ. הוא דיבר מעט עברית ולכן היה צריך ללמוד את השפה כשהגיעו לארץ. לא היו הרבה מורים ולכן קיבצו את כולם ביחד לכיתה אחת בכל הגילאים ושם לימדו אותם את השפה. סבא בגיל 13 עזב את הלימודים כדי לעבוד, כי היה עוני בבית.

סבתא הייתה בת 9 כשעלתה לארץ והיא למדה עברית בחצר עם עוד כמה ילדים. היא הייתה צריכה לאחר הלימודים לעזור בבית, מכיוון שאביה היה עיוור והיה צריך ליווי לכל מקום. סבתא למדה עד גיל 14 ואחר כך היא יצאה לעבוד כדי לעזור בפרנסת הבית.

סבא וסבתא נפגשו בשכונת רמת הרצל, סבא גר שם וסבתא הייתה באה לאבא שלה לעזור לו במכולת. כך הם היו מתראים וכך הכירו אחד את השני. סבא חיזר אחרי סבתא והיה לוקח אותה לכל מקום באופניים. לאחר שנתיים התחתנו בשנת 1969 ונולדו להם חמישה ילדים.

הזוית האישית

רם הנכד המתעד: למדתי הרבה על סבא וסבתא שלי.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להיות בן אדם ישר“

הקשר הרב דורי