מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ממולדובה – סבתא ריטה קרצמן

סבתא ומקסים
סבתא בילדותה
קורות משפחתה של סבתא ריטה

שמי מקסים, אני משתתף השנ בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי ריטה קרצמן, יחד אנו מעלים סיפור על חייה של סבתא אל מאגר המורשת של התכנית.

בזמן השואה, ההורים של סבתא שלי עדיין לא הכירו את אחד השני. מהמשפחה של אימא שלה כל מי שנשאר במולדובה נהרג. אימא וסבתא שלה ברחו לאוזבקיסטן, אחרי השואה הן חזרו למולדובה בחזרה ואבא שלה היה בצבא. אחרי השואה הוא חזר למולדובה, ואז אימא ואבא של סבתא שלי הכירו אחד את אחד השני. בשנת 1948 הוריה של סבתא שלי התחתנו וכעבור שנה נולדה סבתא שלי.

סבתא שלי נולדה במולדובה. בגיל חודשיים היא הלכה למעון. אחרי כמה שנים במעון הלכה לגן ילדים. בילדותה היא שיחקה עם הרבה חברים בשכונה בכל מיני משחקים כמו: קפיצה בחבל, משחקי כדור ומשחקים מקסימים רבים. בגיל שבע היא הלכה לבית ספר, וכל יום אחר הצהרים היא למדה בבית ספר למוזיקה. בערב הייתה חוזרת הביתה ומבלה עם המשפחה שלה.

סבתא כפעוטה

תמונה 1

סבתא שלי למדה עם חברה שלה בקונסרבטוריון, היא ניגנה בפסנתר. כשחברה שלה התחתנה, סבתא שלי הגיעה לחתונה ופגשה שם את סבא שלי, שם הם הכירו את אחד השני. כעבור זמן רב הם התחתנו והביאו שלושה ילדים: בת ושני בנים: ג'ניה, סשה ואירנה.

כשאימא שלי הייתה בת 18 היא עלתה לארץ וכעבור ארבעה חודשים כל המשפחה שלה גם עלתה לארץ. בהתחלה היה להם קשה להסתגל לארץ בגלל שהם לא ידעו ולא הכירו את השפה, ולמרות זאת הם לא ויתרו ולמדו את השפה.

לאחר מכן סבתא וסבא התקבלו לעבודה, בזכות העבודה שני הבנים סשה וג'ניה הלכו לבית ספר, למדו והשקיעו. כשהם סיימו את בית הספר כל אחד מהם התחתן: סשה התחתן עם הדס ונולדו להם ליאור, נועה ושילי, ג'ניה התחתן עם קסניה ונולדה להם ילדה בשם קירה. כיום כולנו חיים בישראל.

בקרב משפחתי היו חפצים מיוחדים שעוברים מדור לדור הם: מדליות של של סבא שלי, תמונות של סבא וסבתא של סבתא שלי, תמונות של ההורים של סבא וסבתא שלי ומסמכים של ההורים של סבתא.

הזוית האישית

סבתא ריטה: נהניתי מאוד לעשות את התכנית הזו עם הנכד שלי, אני ומקסים ישבנו יחד על סיפור חיי ונהניתי מאוד לספר לו על העבר שלי.

מקסים הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לגלות דברים חדשים על סבתא שלי שלא ידעתי עליהם לפני התכנית, נהניתי לעבוד איתה.

מילון

מדליות
מדליות הוקרה מוענקות על ידי המדינה או ארגון עבור הישגים יוצאי דופן בתחום הספורט, צבא, מדע, תרבות וכו'. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להשקיע, בזכות זה תצליח בחיים“

הקשר הרב דורי