מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל- אתי פרופר

סבתי אתי וסבי גדי פרופר
סבי וסבתי גדי ואתי פרופר
עברה של סבתא אתי

סבתי אתי פרופר נולדה בגרמניה. בשנת 1948 כשהייתה בת שלוש  עלתה ארצה לישראל.

סבתא משתפת כי בילדותה לא היה להם מקרר שמחובר לחשמל, ובשביל לשמור על האוכל קר, היא וההורים שלה היו צריכה לסחוב בלוקים של קרח, לשים בצידנית גדולה וכך היו יכולים לשמור על המוצרים קרים. ארגזים אלה קוררו בעזרת בלוקים של קרח. מוכר הקרח היה אוסף בלוקים של קרח במפעל קרח קרוב, מעמיס את הבלוקים על עגלה ומגיע לשכונה, מצלצל בעוז בפעמון נחושת ענק וצועק בקול גדול "קרח, קרח",  ומיד היו נקבצים לידו עקרות בית וילדים רבים.

סבתי כילדה אהבה להיפגש עם חברות, לשחק בחצר, לשחק קלאס, קפיצה על גומי, 5 אבנים ואף להכין שיעורי בית כשהייתה חוזרת מבית הספר. סבתא עבדה בתור ילדה בכיתה ו', כמורה פרטית לילדה בכיתה ג' ו-ב' וכך הייתה מרוויחה כסף.

סבתי נשארה בקשר עם שתי חברות ילדות, שהיו איתה בבית ספר יסודי ושמן ליאורה ופנינה.

סבתי לא מתגעגעת לתקופת הילדות אבל מתגעגעת למשפחה. הזיכרון מילדותה, הוא שאחרי שלוש עשרה שנה שנה, נולדה אחותה הקטנה, והיא הייתה משגיחה ומטפלת בה.

לסבתי היה מורה לאנגלית ומחנך שמאוד השפיעו עליה לטובה.

סבתי שינתה את השם הפרטי שלה מאסתר לאתי, מכיוון שבגיל שמונה עשרה, ידיד שלה הציע לה לשנות את השם, כי השם אתי זה יותר קליט וקליל. ובנוסף, בגלל שסבתא התחתנה השתנה השם משפחה מלאסלו לפרופר.

השם אסתר – אֶסְתֵּר או אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה היא דמות מקראית, גיבורת מגילת אסתר, שעל פי המסופר סיכלה את מזימתו של המן להשמיד את היהודים בממלכת פרס. היא מתוארת במגילה כאשתו של המלך אחשוורוש לאחר ושתי. על פי חז"ל, היא גם אחת משבע הנביאות שהיו בעם ישראל בתקופת המקרא. אסתר היא האישה שמסופר על אודותיה בצורה הרחבה ביותר בתנ"ך.] ויקיפדיה

סבתי משתפת כי היא לא רוצה לחזור לילדות כי טוב לה עם העבר, ועם מה שיש כרגע.

הזווית האישית

יובל: היה לי כייף לראיין את סבתא, למדתי עליה דברים חדשים והיה לי מעניין מאוד.

מילון

בלוק קרח
גוש קרח שהיו מוכרים כשעדיין לא היו מקררים בבתים.

ציטוטים

”אני אוהבת את החיים של עכשיו ולא הייתי חוזרת לעבר“

הקשר הרב דורי