מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ והחיים בארץ ישראל הצעירה

סבתא סימון בימים אלה
סימון בגיל 13
עלייתה של סימון לארץ ממרוקו, והחיים בארץ ישראל לפני הרבה שנים.

סבתא סימון מרגי מספר על עלייתה ממרוקו לאורי

"עלינו לארץ בשנת 1964 בתור עולים חדשים ממרוקו. נולדתי בעיר מקנס ולכן משם הפלגנו באנייה למרסי שבצרפת. בדרך למרסי, לבני הגדול, אריה אבא של אורי היו כאבי בטן. כשהגענו למרסי הלכנו לבית החולים וגילינו שלאריה יש אפנדיציט והיו חייבים לעשות לו ניתוח מידיי. שבאותו זמן הוא היה ילד רק בן שלוש. הוא עבר את הניתוח ולאחר שבוע הטיסו אותנו לארץ. היה חשוב לנו להגיע בהקדם כי הייתי בהריון בחודש תשיעי ורצינו שאלד בארץ.

כשהגענו לארץ הביאו אותנו למעברת נפוליאון בעכו, גרנו שם בתנאים קשים, בלי חשמל ובלי גז, התנאים היו קצת קשים אבל הסתדרנו. היה לי קצת קשה להסתגל למקום בגלל שאמא והאחים שלי נשארו לגור במרוקו. היינו שמונה אחים, שניים עלו לארץ ושניים לצרפת. אחרי שלושה שבועות במעברה, ילדתי את בתי השנייה רותי, בבית החולים נהריה.

אחרי שנה, פתחנו חנות נעליים והתחלנו לעבוד. לאט לאט התחלנו להסתדר. השלב הקשה היה כשהיינו צריכים לשלוח את אריה לגן, ורק אחרי שבוע הלכתי לבקר שם ורק אז הייתי רגועה. באותה תקופה באו לבקר אותי נציגים מהסוכנות, כדי לראות איך אני מטפלת בתינוקת רותי והעובדת הסוציאלית הייתה מופתעת לראות איך אני מטפלת בה יפה.

בשנה הזאת היו גשמים נוראים, שגרמו לי להכנס לחרדה של פחד בלילות. לאט לאט הילדים גדלו. בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים, היה לנו קצת קשה, אבל בעזרת השם עברנו את זה בשלום. בשנת 1969 נולדה בתי השלישית גלית ובשנת 1976 עברנו לדירה בעכו, בשכונת אידית וולפסון האמריקאית.

וולפסון, משפחה של תורמים, תרמה 500 דירות וגן ילדים ובית כנסת ועוד כמה מקומות ציבוריים. כמובן שלקח קצת זמן להתרגל לארץ שלנו. באותה שנה עברנו לגור בנהריה. כמובן שהמשכנו לעבוד בעכו.

שלושת ילדי בגרו ולמדו: אריה למד בחיפה עד הצבא ורותי וגלית למדו בנהריה עד לסיום בחינות הבגרות.  שלושתם שרתו בצבא התחתנו והקימו משפחות בישראל. כשיצאתי לפנסיה עברתי לגור בהרצליה ליד הילדים שלי. היום אני מבלה עם הנכדים והילדים שלי ביחד.

תמונה 1

הזוית האישית

סיפורה של סימון מארגי תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ע"י אורי מרגי.

 סיור לימודי בבית התפוצות

תמונה 2

מילון

מעברת נפוליאון
באותה תקופה הוקצו בתי הפליטים לחיילים משוחררים ולעולים חדשים והוקמה בה מעברה גדולה בדרום העיר לרגלי תל עכו ("הר נפוליאון") - מעברת "גבעת נפוליאון". על תושבי העיר הערבים הוטל ממשל צבאי. במהלך שנות ה-50 וה-60 נבנו סביב עכו העתיקה שיכונים שנועדו לאכלס עולים חדשים ואת מפוני המעברה. בשנות ה-60 וה-70 עזבו רוב היהודים את בתי הרכוש הנטוש ועברו להתגורר בשכונות שהוקמו בצפון העיר. ויקיפדיה

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל של ישראל אחרי המלחמה גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

ציטוטים

”וולפסון תרמה 500 דירות וגן ילדים ובית כנסת ועוד כמה מקומות ציבוריים.“

הקשר הרב דורי