מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה והחיים בארץ ישראל

סבתא וסבא עם נגה נכדתם
סבא משה בתמונה עם חברים מליטא
חייהם של סבתא דינה וסבא משה

סבתא דינה וסבא משה

סבתא דינה לבית גיליס וסבא משה לבית ז"ק (זרע קדושים)  הם סבתא וסבא רבא שלי, ההורים של סבתא לאה. הם נולדו וגדלו בליטא שבצפון אירופה, שהייתה חלק מברית-המועצות. סבתא דינה נולדה בעיר קרטינגן וסבא משה בעיירה בירז'אי.

הם נפגשו במסגרת ה"הכשרה" של ה"שומר-הצעיר", שבה הדריכו יהודים צעירים מקצועית ואידאולוגית, לקראת העלייה והשתלבותם בבניית הארץ. הם נישאו בליטא ועלו לארץ בשנת 1936 במסגרת קיבוץ עין-השופט, והתגוררו בקיבוץ מספר שנים.

בינתיים פרצה מלחמת העולם השנייה, ובמסגרת ההשמדה ההמונית של יהודי אירופה, ע"י הצורר הנאצי, עם עזרתם הפעילה של הגויים, הושמדו כל בני משפחתם.

חיי הקיבוץ לא קסמו להם, במיוחד לסבא, והם עברו להתגורר בקריית-חיים שם נולדו שני בניהם, אורי ועמירם. סבא היה סנדלר, מקצוע שלמד ב"הכשרה" ופתח בית עסק לתיקון נעליים. סבתא דינה נכנסה לעבוד בבית חרושת "אתא" כעובדת ייצור.

כמה שנים לאחר מכן, רכשו בית בקריית-טבעון, שם נולדה סבתא לאה (סבתא שלי), שמתגוררת בבית הזה עד היום.

סבתא דינה פתחה בבית, גנון בחדר שבנה סבא משה וגידלה דור שלם של ילדים וילדות אשר התחנכו אצלה. סבא משה נכנס לעבוד במועצה המקומית כשרברב והיה אחראי על כל ענייני המים בקריית-טבעון. בנוסף לעבודתו במועצה היה סבא משה אדם מאוד יצירתי ובנה מאבן ומשיש פסלים וכדים גדולים שנמצאים בגינת הבית עד היום הזה.

סבא משה נפטר ממחלה קשה והוא רק בן 53 שנים, ביום 21.7.1969 (ביום הזה נחת האדם הראשון על אדמת הירח!).

סבתא דינה חייתה שנים רבות כאלמנה הייתה פעילה במועדוני הקשישים, הייתה 'סבתא של גן', שנים רבות והייתה אומנית לכשעצמה, ציירה מאות ציורים, ציוריי נוף בעיקר והייתה סורגת בגדים לילדים ולנכדים. אצבעותיה היו תמיד פעילות, בציור, סריגה או כתיבה. סבתא נפטרה בגיל 82 ביום 3.1.1998 והייתה צלולה ופעילה עד יומה האחרון.

בזכותם, ובזכותה של סבתא לאה שהתחתנה עם סבא צביקה להם נולדו שלושה ילדים, ליאת רועי וטל, נולדתי אני נגה, ביתם של ליאת ודרור.

הזוית האישית

כשסיפרנו את הסיפור, הרגשנו את ההיסטוריה באוויר. היה כייף ללמוד על סבתא וסבא שלי שלא הכרתי.

מילון

ההכשרה של השומר הצעיר-
הכשרה היא תהליך הכנתו של אדם להתיישבות בארץ ישראל על סמך הבסיס האידאולוגי הציוני על ידי תנועת החלוץ.

ציטוטים

”בינתיים פרצה מלחמת העולם השנייה, ובמסגרת ההשמדה ההמונית הושמדו כל בני משפחתם.“

הקשר הרב דורי